آموزش بورس

مجمع در بورس چیست؟ انواع مجمع بورسی

افراد با ورود به بازار سهام و خرید سهم شرکت‌های فعال در بورس اوراق بهادار، یکی از سهامداران آن شرکت‌ها محسوب می‌شوند. هر شرکت بورسی در سال‌های فعالیت خود جلساتی را به منظور تصمیم‌گیری در خصوص مسائل مهم برگزار می‌کند که انواع مختلفی دارد. در این مقاله سعی شده است توضیح کاملی از انواع مجمع در بورس، نحوه برگزاری و همچنین اطلاع و حضور در آن‌ها ارائه شود.

مجمع در بورس چیست؟

به گردهمایی مدیران و سهامداران شرکت‌ها با هدف تصمیم‌گیری درخصوص مسائل مهم شرکت‌ها از جمله ارزیابی عملکرد، تعیین مقررات و نحوه اداره و برنامه‌ریزی برای اهداف آینده شرکت مجمع گفته می‌شود. شرکت‌ها موظف به برگزاری مجامع هستند و سهامداران بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در انواع مجامع حضور داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند. حضور در این مجامع باعث شناسایی سهامداران واقعی می‌شود. حتی سهامداران می‌توانند سوالات خود را در این مجامع مطرح کرده و نسبت به شرکت و صنعت مربوط آگاهی کسب کنند. در حال حاضر هر شرکت می‌تواند سه مجمع مهم برگزار کند که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته شده است.

انواع مجامع بورسی

به طور کلی شرکت‌ها با توجه به اهداف و تصمیم‌گیری در خصوص مسائل مهم سه نوع مجمع بورسی به نام‌های مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار می‌کنند.

مجمع عمومی موسس

اولین نوع از مجمع در بورس مجمع عمومی موسس نام دارد. این مجمع از اجتماع موسسین و سهامداران اولیه شرکت تشکیل می‌شود. مجمع عمومی موسس دارای وظایف بسیاری است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  1. رسیدگی به گزارش موسسین و تصویب آن و همچنین احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت و تادیه مبالغ لازم
  2. تصویب طرح اساسنامه شرکت و درصورت لزوم اصلاح آن
  3. انتخاب اولین مدیران، بازرس یا بازرسان شرکت
  4. تعیین روزنامه کثیرالانتشار که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد

در مجمع عمومی موسس کلیه موسسین و پذیره‌نویسان حق حضور دارند و هر سهم دارای یک حق رای خواهد بود. در این مجمع حضور عده‌ای از پذیره‌نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد کرده باشند، ضروری است.

مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی عادی به دو نوع سالیانه و به طور فوق‌العاده تقسیم می‌شود. مجمع عمومی عادی سالیانه یکی از مهم‌ترین مجامع در بازار سرمایه است. مجمع سالیانه به صورت سالانه و در تاریخ از پیش‌تعیین شده تشکیل می‌شود. این مجمع در راستای بررسی وضعیت شرکت و اتخاذ تصمیماتی در خصوص استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار، تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره برگزار می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در این مجمع تعیین سود نقدی به ازای هر سهم است که باعث جذب بیشتر سهامداران برای حضور در این مجمع می‌شود. شرکت‌های بورسی موظف هستند حداکثر تا 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت نسبت به برگزاری آن اقدام کنند. این مجمع هنگامی رسمیت پیدا می‌کند که حداقل بیش از نیمی از سهامداران، در آن جلسه حضور داشته باشند. در غیر این صورت جلسه لغو خواهد شد. علاوه بر این پس از برگزاری جلسه، هر آنچه در مجمع گذشته است به صورت آگهی خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه در سایت کدال قابل مشاهده است.

گاهی پیش می‌آید شرکت دچار یک بحران یا شرایط اضطراری می‌شود، در این صورت نمی‌تواند ماه‌ها منتظر باشد تا مجمع عمومی عادی سالیانه تشکیل شود. بنابراین در این شرایط و برای دفع ضرر، مجمعی به نام مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده تشکیل می‌دهد که در آن در خصوص شرایط پیش‌آمده تصمیم‌گیری می‌شود. حد نصاب تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده همان حد نصاب مجمع عمومی عادی سالیانه است.

مجمع عمومی فوق‌العاده

یکی دیگر از مجمع‌های مهم در بورس اوراق بهادار، مجمع عمومی فوق‌العاده است. همانطور که از نام این مجمع مشخص است، این مجمع به صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود و دارای زمان مشخصی نیست. زمانی که شرکت نیاز است در رابطه با یک مشکل یا موضوع خاص تصمیم‌گیری کند به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام می‌کند. در واقع در این مجمع به تصمیم‌گیری در خصوص مسائلی از جمله افزایش سرمایه، تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه بورس یا انحلال شرکت پرداخته می‌شود.

برای تشکیل این مجمع می‌بایست بیش از نیمی از صاحبان سهام که حق رای دارند حضور داشته باشند. از سوی دیگر اخذ هر تصمیم، نیازمند رای دو سوم حاضرین در جلسه است. گاهی ممکن است پس از دعوت برای تشکیل مجمع فوق‌العاده، تعداد حاضرین به حد نصاب نرسد. در صورتی که در دعوت دوم نیز بیش از یک سوم سهامداران دارای حق رای در این مجمع حضور داشته باشند، مجمع به رسمیت برگزار خواهد شد.

تاریخ انواع مجمع در بورس

اصلی‌ترین منبع اطلاع‌رسانی تاریخ مجامع بورسی روزنامه‌های کثیرالانتشار هستند. علاوه بر آن هر شرکت می‌بایست تاریخ و مکان برگزاری مجمع موردنظر را حداقل 10 روز قبل از برگزاری مجمع در سامانه کدال منتشر کند. در غیر این صورت حق شکایت برای سهامداران محفوظ خواهد بود.

همچنین تاریخ برگزاری مجمع بورسی هر شرکت در وب‌سایت رسمی آن شرکت نیز منتشر می‌شود. شرکت‌ها موظف هستند حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی خود نسبت به برگزاری مجمع اقدام کنند. از آنجایی که پایان سال مالی اکثر شرکت‌های بورسی اسفندماه است، عموما در خرداد و تیر ماه مجامع عمومی عادی سالیانه زیادی برگزار می‌شوند. سهامداران و سرمایه‌گذاران برای آگاهی از تاریخ مجامع می‌توانند وارد سایت کدال شوند و با وارد کردن نماد مربوطه و انتخاب اطلاعیه آگهی دعوت به مجامع و تصمیمات، از تاریخ و مکان برگزاری مجمع مورد نظر خود مطلع شوند.

اخبار مجامع بورسی

اخبار منتشرشده از مجامع همیشه برای سرمایه‌گذاران جذاب است، زیرا باعث کسب اطلاعات شفافی از شرکت‌ها می‌شود. بسیاری از سهامداران تمایل به حضور در مجامع، اطلاع از تصمیمات شرکت و همچنین دریافت سود نقدی دارند. از این رو همواره هوشیار هستند تا از تازه‌ترین اخبار پیرامون انواع مجمع در بورس جا نمانند. بسیاری از سایت‌های مطرح از جمله سایت codal، فیپبران و تی اس ای جدیدترین اخبار از مجامع برگزارشده را منتشر می‌کنند. همانطور که در بخش قبل گفته شد، علاوه بر اطلاع از تاریخ مجمع بورسی، می‌توان خلاصه تصمیمات مجامع را در سامانه کدال مشاهده کرد و نسبت به آخرین تصمیمات اتخاذشده آگاهی یافت. برای این افراد می‌توانند با جستجو نماد مورد نظر در سایت کدال و انتخاب اطلاعیه خلاصه تصمیمات مجامع، از هر آنچه در مجمع مورد نظر اتفاق افتاده است، مطلع شوند.

نکاتی مهم در خصوص تمامی مجامع

  • عموما دو روز کاری پیش از برگزاری مجامع، نماد معاملاتی مربوطه در تابلوی بورس متوقف می‌شود و قابل معامله نخواهد بود.
  • چند روز پس از برگزاری مجمع، نماد معاملاتی شرکت مربوطه بازگشایی می‌شود.
  • تصمیماتی که در مجمع اتخاذ می‌شود، مشمول تمامی افرادی است که در آن زمان سهامدار شرکت باشند.
  • برای حضور در مجامع باید تا زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت باشید.
  • تمامی سهامداران بدون محدودیت و با داشتن برگ ورود به جلسه می‌‎توانند در مجامع شرکت کنند.
  • نحوه دریافت برگ ورود به جلسه مجامع در اطلاعیه آگهی دعوت به مجامع قابل مشاهده است.
  • اگر در مجمع عمومی عادی سالیانه سود نقدی تقسیم شد و سهامداران در تاریخ تعیین‌شده سود خود را دریافت نکردند، از شرکت طلبکار هستند و با مراجعه به امور سهام شرکت مربوطه در هر زمان می‌توانند سود خود را دریافت کنند.

آیا در مجامع بورسی شرکت کنیم؟

تصمیم‌گیری در خصوص شرکت در مجمع بورسی مانند مجمع عمومی عادی سالیانه به چند عامل مهم بستگی دارد. اولین نکته برای این تصمیم‌گیری، استراتژی و دیدگاه هر سرمایه‌گذار است. کسانی که دیدگاه کوتاه مدت در سرمایه‌گذاری دارند، عموما در مجامع شرکت نمی‌کنند. اما سرمایه‌گذارانی که دیدگاه میان مدت و بلند مدت دارند ترجیح می‌دهند برای دریافت سود نقدی در مجمع سالیانه حضور داشته باشند. از دیگر عواملی که سرمایه‌گذاران برای شرکت در مجامع توجه می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

درصد تقسیم سود: به طور کلی هر چه درصد تقسیم سود یا به عبارتی نسبت سود مجمع به نسبت سود خالص آن شرکت در سال مالی مذکور بیشتر باشد، تمایل افراد را برای شرکت در مجمع بیشتر می‌کند.

زمان پرداخت سود تقسیمی: هر شرکت بورسی حداکثر 8 ماه بعد از برگزاری مجمع در بورس باید نسبت به پرداخت سود نقدی اقدام کند، هرچه این سود نقدی توسط شرکت زودتر پرداخت شود، جذاب‌تر خواهد بود.

شرایط کلی بازار: اگر در زمانی که سهم وارد مجمع می‌شود، فضای بازار مثبت و روند صعودی باشد، احتمال افزایش قیمت در هنگام بازشدن نماد وجود دارد و بالعکس.

اخبار منتشرشده و وضعیت طرح‌های توسعه: برای شرکت در مجمع باید اخبار، ابهامات و وضعیت طرح‌های ارائه‌شده توسط شرکت و همچنین انتظار بازار از اتفاقات را بررسی کرد. در صورتی که اخبار مثبتی در مجمع بیان و ابهامات موجود در بازار برطرف شود و همچنین در راستای توسعه و سود آوری شرکت، طرح‌های سودمندی ارائه شود، باعث ترغیب سرمایه‌گذاران و شرکت سهامداران در مجمع خواهد شد.

قیمت سهام بعد از برگزاری مجمع در بورس

به طور کلی ثروت سهامداران قبل و بعد از مجامع تغییر نمی‌کند. اما زمانی که در مجمع تقسیم سود انجام می‌شود، قیمت سهام بعد از بازگشایی برابر با قیمت قبل از برگزاری مجمع منهای میزان سودی که در این جلسه بین سهامداران تقسیم شده است. در نتیجه بعد از برگزاری مجمع قیمت سهام، به اندازه سود تقسیمی کاهش می‌یابد. البته این قیمت مربوط به قیمت تئوریک بوده و قیمت سهم در واقعیت می‌تواند هر عدد بالاتر یا پایین‌تری باشد.

3.7/5 - (3 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا