اخبار بورس

اثر اخبار بورس بر روند شاخص کل؛ معاملات بازار سهام در بهمن ماه

شاخص کل بورس طی یک ماه گذشته (از ابتدا تا انتهای بهمن ماه) حدود 4/4 درصد از سطوح خود عقب‌نشینی داشته است. بنابراین با افت این ماه شاخص کل بورس بازدهی این نماگر از ابتدای سال به 5/6 درصد تنزل یافت. این در حالی است که نرخ تورم سالانه تا پایان بهمن 42/5 درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز با پایان بهمن ماه 3/6 درصد عقب‌تر نشست. این نماگر نیز از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان بهمن ماه 24/2 درصد افزایش یافته است.

در فرابورس نیز نماگرها در مقیاس ماهانه با افت همراه بودند. بنابراین شاخص کل این بازار در مقیاس ماهانه با افت 4/6 درصدی همراه بود. شاخص کل هم‌وزن این بازار اما افت کمتری نسبت به سایر نماگرها داشت. این شاخص در مقیاس ماهانه به افت 1/6 درصدی بسنده کرد. شاخص کل فرابورس از ابتدای سال تاکنون 1/82 درصد و شاخص کل هم‌وزن فرابورس 35/4 درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

اخبار اثرگذار بر روند بازار سهام

طی یک ماه گذشته (از ابتدای بهمن ماه تاکنون) عمده اثرات منفی بر روند شاخص کل بورس حول محور گواهی سپرده 30 درصدی بانک‌ها می‌چرخید. در تاریخ 10 بهمن ماه خبری منتشر شد، مبنی برآنکه بانک‌ مرکزی مجوز انتشار گواهی سپرده با نرخ سود علی الحساب 30 درصدی را به بانک‌ها داده است. از زمان انتشار این خبر و پس از آن اجرایی شدن آن که یک هفته به طول انجامید، با خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت، بازار سهام تحت فشار قرار گرفت. در اواخر بهمن ماه و به دنبال افت‌های مکرر بازار سهام، سیاست‌گذار اقداماتی از قبیل لغو عرضه‌های اولیه و سفارش فروش بازارگردان‌ها را اعلام کرد که این اقدامات هرچند منجر به رشد بازار سهام نشد، اما جلوی افت بیشتر بازار را گرفت. البته در این خصوص بسیاری معتقدند این اقدامات تنها موقتا عمل کرده و بازار سهام محرک قوی‌تری برای چرخش به مدار صعودی دارد. بنابراین معامله‌گران بازار سهام این روزها دچار ترس و نااطمینانی نسبت به سیاست‌گذاری‌های اخیر از سوی بانک مرکزی و دولت هستند. برای خروج از این مرحله باید مجدد اعتماد به سرمایه‌گذاری در بورس بازگردد. در غیر اینصورت هر تصمیمی از سوی سیاست‌گذار به صورت گذرا مرهمی بر بازار سهام خواهد بود.

اثر اخبار بر روند شاخص کل بورس در بهمن ماه
5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا