اخبار بورس

افزایش سرمایه خگستر در سال 1402

افزایش سرمایه با هدف گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت توسط افزودن منابع مالی جدید انجام می‌شود. در بسیاری مواقع سازمان‌ها به منظور بهینه‌سازی ساختار مالی و سرمایه خود اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. افزایش سرمایه باعث ایجاد تعادل میان بدهی و سهامداری می‌شود. مهم‌ترین تفاوت میان راه‌های افزایش سرمایه منابع مالی است که از آن  استفاده می‌شود. شرکت‌ها باید دقت داشته باشند که، افزایش سرمایه نیازمند پایبندی به مقررات بازار سرمایه است و تحت نظارت سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی افزایش سرمایه خگستر در سال 1402 و همچنین جزئیات افزایش سرمایه این شرکت در سال‌های گذشته پرداخته شده است.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

افزایش سرمایه از راه‌های متفاوتی انجام می‌شود که انتخاب روش افزایش سرمایه به شرایط اقتصادی شرکت وابسته است. این فرآیند که به منظور گسترش پروژه‌ها و تامین مالی و ایجاد تغییرات مهم در عملکرد سازمان‌ها و بهینه‌سازی ساختار آن‌ها انجام می‌شود، نیازمند تصویب در مجمع عمومی فوق‌العاده است. تر این مجمع درباره افزایش سرمایه و نوع تامین مالی آن تصمیم‌گیری می‌شود.

عموما افزایش سرمایه شرکت‌ها از 4 محل سود انباشته، آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و صرف سهام انجام می‌شود.

معرفی خگستر

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های کشور مطرح است، که در زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو فعالیت می‌کند و نقش مهمی در پیشبرد اهداف و استراتژی‌های این شرکت دارد. در همین راستا بیش از 45 درصد از سهام خگستر در اختیار شرکت ایران خودرو است.

در پرتفوی بورسی این شرکت سهام شرکت‌هایی مانند ایران خودرو، نیرو محرکه، مهرکام پارس و بانک پارسیان قرار دارد. از دارایی‌های غیربورسی خگستر نیز می‌توان به شرکت‌های صنایع ریخته‌گری ایران خودرو، ریخته‌گری آلومینیوم ایران خودرو و خدمات بیمه ایران خودرو اشاره کرد. علاوه بر بررسی افزایش سرمایه خگستر، محاسبه NAV آن در راستای تحلیل بنیادی سهام انجام می‌شود و می‌توان از طریق لینک تحلیل خگستر، ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی و غیربورسی و همچنین نسبت P/NAV این شرکت را مشاهده کرد.

افزایش سرمایه خگستر در کدال

طبق اطلاعات درج شده در سایت کدال و TSE، سرمایه شرکت در بدو تاسیس تحت نام شرکت قطعه‌سازان دانش افزا (مبلغ یک میلیون ریال شامل تعداد ۱,۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱,۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ ۳۰۹,۶۰۵,۱۳۷ میلیون ریال شامل تعداد ۳۹,۶۰۵ میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱,۰۰۰ ریال افزایش یافته است.

تاریخ افزایش سرمایهسرمایه قبلی میلیون ریالسرمایه جدید میلیون ریالمحل افزایش سرمایه
۱۳۷۹۱۱۴۰,۰۰۰مطالبات
۱۳۸۲۱۴۰,۰۰۰٢٢٠,٠٠٠مطالبات
۱۳۸۴٢٢٠,٠٠٠۱,۵۰۰,۰۰۰مطالبات
۱۳۹۷۱,۵۰۰,۰۰۰۲,۴۰۰,۰۰۰مطالبات و آورده نقدی
۱۳۹۸۲,۴۰۰,۰۰۰۳۹,۶۰۵,۱۳۷تجدید ارزیابی دارایی ها

افزایش سرمایه خگستر در سال 1402

در حال حاضر خگستر درخواستی مبنی بر افزایش سرمایه ثبت نکرده است و در سایت کدال بورس اطلاعاتی درباره افزایش سرمایه خگستر در سال 1402 موجود نیست. آخرین افزایش سرمایه خگستر در سال 1399 به شرح اطلاعات زیر به ثبت رسیده است.

  • خگستر با دریافت مجوز افزایش سرمایه مورخ 1398/12/26 بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1398/12/26 افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 2,400,000 میلیون ریال به‌مبلغ 39,605,137 میلیون ریال (از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مبلغ 37205137 میلیون ریال) در تاریخ 1399/02/01 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسانده است.

پیش از سال 1399 نیز افزایش سرمایه خگستر به مشخصات زیر است.

  • خگستر با دریافت مجوز افزایش سرمایه مورخ 1397/12/13 بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1397/12/26  افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 1,500,000 میلیون ریال به‌مبلغ 2,400,000 میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ 900000 میلیون ریال) در تاریخ 1398/08/04 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رساند.
4/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا