اخبار بورس

افزایش سرمایه کروی 1402

بررسی جزئیات افزایش سرمایه کروی 1402 و سال‌های گذشته در این مطلب آمده است. افزایش سرمایه یک مفهوم اقتصادی است که از طریق روش‌های مختلف جهت توسعه منابع مالی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه کاربرد دارد. شرکت‌ها برای افزایش سرمایه به منابع مالی جدید نیاز دارند و این نیاز به دلایل مختلفی پیش می‌آید. افزایش سرمایه می‌تواند از طریق جذب سرمایه از سهامداران جدید، استفاده از سود تجمیعی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا سایر روش‌های تامین مالی انجام شود. لازم به ذکر است که افزایش سرمایه تابع قوانین سازمان بورس است و شرکت‌ها باید به مقررات مربوطه پایبند باشند.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

همانطور که مطرح شد، افزایش سرمایه یک عملیات مهم در مدیریت مالی شرکت‌ها است که به‌منظور تامین منابع مالی جدید و ایجاد تغییرات اساسی در ساختار مالی و عملکرد شرکت‌ها انجام می‌شود. این تصمیم مهم در مجمع عمومی فوق‌العاده اتخاذ می‌شود. برای بررسی افزایش سرمایه کروی، در ادامه به برخی از دلایل افزایش سرمایه اشاره شده است:

  • توسعه فعالیت‌های شرکت:

شرکت‌ها ممکن است برای گسترش کسب و کار خود به منابع مالی بیشتری نیاز داشته باشند. این توسعه ممکن است شامل تولید محصولات جدید، ورود به بازارهای جدید، یا ایجاد تسهیلات تولید بزرگ‌تر باشد.

  • کسب توانایی رقابت با سایر شرکت‌ها:

در برخی موارد، برای رقابت با شرکت‌های دیگر در صنایع مختلف، افزایش سرمایه ضروری است تا شرکت‌ها بتوانند با نسبت به رقبای خود برتری یابند.

  • اصلاح ساختار مالی شرکت‌های سهامی:

شرکت‌ها ممکن است به افزایش سرمایه روی آورند تا ساختار مالی خود را بهبود دهند. این اقدام می‌تواند شامل کاهش بدهی نسبی شرکت یا تعادل بهتر بین اعتبار و سرمایه باشد.

لزوم افزایش سرمایه برای شرکت‌ها محدود به موارد فوق نشده و می‌تواند به دلایل متنوعی رخ دهد. افزایش سرمایه به عنوان یک فرآیند مهم در مدیریت مالی شرکت‌ها می‌تواند به توسعه فعالیت‌ها و تامین منابع مالی برای آن‌ها کمک کند.

معرفی شرکت توسعه معادن روی ایران

پیش از بررسی افزایش سرمایه کروی، به معرفی کوتاهی از این شرکت پرداخته شده است. شرکت توسعه معادن روی ایران (کروی) به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تولیدکننده سرب و روی در کشور واقع شده است. این شرکت به‌منظور اجرای پروژه‌های توسعه صنعت روی بر اساس قانون بودجه سال 1376 کشور تاسیس شد و در سال 1379/08/02 با نماد «کروی» در گروه کانه‌های فلزی، به‌عنوان یک شرکت عام‌المنفعه، مورد پذیرش بورس اوراق بهادار قرار گرفت و سهام آن در تاریخ 1380/01/20 در بورس معامله شد.

کروی یک هلدینگ متشکل از شرکت‌های تولیدی، خدماتی و پشتیبانی است. فعالیت اصلی این هلدینگ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های صنعتی و معدنی است. این شرکت تولیدکننده محصولاتی نظیر کنسانتره سرب و روی، شمش روی، نقره و انجام فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی در معادن مختلف از جمله معادن سرب، مس، آهن، روی، سنگ‌های ساختمانی و تزئینی است. شما می‌توانید در مقاله تحلیل کروی سایر اطلاعات مربوط به موضوع فعالیت این شرکت و ارزش ذاتی سهام آن بررسی شده است. محاسبه ارزش ذاتی از طریق تحلیل بنیادی سهام که یکی از بهترین روش‌های تحلیل بازار سرمایه است، انجام می‌شود.

افزایش سرمایه کروی در سال‌های متوالی

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1390/11/12 افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 1,097,250 میلیون ریال به‌مبلغ 1,913,950 میلیون ریال (مبلغ 816,700 میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی) در تاریخ 1391/05/01 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

همچنین بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1390/11/12 و صورت جلسه هیئت مدیره مورخ 1392/11/05 افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 1,913,950 میلیون ریال به مبلغ 2,413,950 میلیون ریال (مبلغ 500,000 میلیون ریال از محل سود انباشته) در تاریخ 1392/11/08 در مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت شد.

جزئیات بیشتر جلسات افزایش سرمایه این شرکت در سال‌های متوالی در سایت کدال و کدال پلاس قابل مشاهده است.

آخرین افزایش سرمایه کروی

باتوجه به مجوز افزایش سرمایه مورخ 1402/03/13 بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1402/04/04  افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 2,413,950 میلیون ریال به‌مبلغ 10,000,000 میلیون ریال (مبلغ 7586050 میلیون ریال از محل سود انباشته) در تاریخ 1402/04/19در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. این اطلاعات علاوه بر کدال در سایت TSE نیز قابل دسترس هستند.

4/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا