اخبار بورس

معاملات بورس ‌شنبه 22 اردیبهشت ۱۴۰۳؛ شاخص کل برای  دهمین روز متوالی منفی شد

در معاملات روز جاری، بورس تهران  برای دهمین روز متوالی در بازه‌ منفی باقی ماند و با افت قیمت همراه شد. این در حالی است که از سال 1397 تا کنون فقط یک بار در شهریور 1401 شاخص 10روز متوالی منفی بوده است. نکته جالب دیگر این است که تنها در دو بازه زمانی انتهای سال 1399 و ابتدای سال 1400 (که دامنه نوسان نامتقارن شده بود) شاخص 11 روز متوالی منفی بود.

این در حالی است که پس از ریزش بورس در سال 1399 که بازار سقوط قیمتی معناداری را تجربه کرد و اتفاقا در دوره‌ای که دامنه نوسان نامتقارن بود (از 2- الی 6%)، شاخص کل بازار سهام 10روز متوالی ریزش را تجربه کرد. در چنین شرایطی نماگرهای اصی بازار سهام عملا به محدوده قیمتی خود در زمان اخبار جنگ میان ایران و اسرائیل بازگشته‌اند و کاهش چشمگیری در این مدت ثبت کرده‌اند. این در حالی است که  برخی از نمادهای معاملاتی در این مدت افت بیشتری را نیز تجربه کردند.

«کفرا» نمونه‌ای از صنعت

شرکت فرآورده‌های نسوز ایران که با نماد معاملاتی «کفرا» در بورس تهران معامله می‌شود، طی اطلاعیه‌ای دلایل کاهش 38درصدی سود عملیاتی سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402 خود را به شرح زیر افشا کرد:

– کمبود مواد اولیه به دلیل مشکل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی

– محدودیت مصرف گاز در زمستان به دلیل سرما

– محدودیت مصرف برق در تابستان به دلیل گرمای شدید

– توقف طرح‌های توسعه‌ای سایت‌های نهاوند و جمبزه (به علت قطعی برق و گاز)

براین اساس می‌توان گفت شرکت عملا امکان تولید و فروش مناسب نداشته و کاهش سود آن تا حد زیادی از کنترل شرکت خارج بوده است.

دلار نیما به  42 هزار تومان نزدیک شد

دلار نیما امروز با  رشد 90 تومانی در مقایسه با روز گذشته همراه شد که مجموع این رشدها نرخ حواله نیما را به نزدیکی 42هزارتومان رساند. این در حالی است که دلار نیما از ابتدای سال تا کنون حدود  5% رشد داشته که می‌توان گفت در مقایسه با سایر بازارها بیشترین افزایش را در این مدت ثبت کرده است.

پیش‌بینی بورس فردا

فردا بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد که بر این اساس انتظار می‌رود از فردا شاهد تغییر در روند بازار سهام باشیم. چرا که همزمان با تغییر در این بند مالیاتی ریسک و ابهامات شکل گرفته در بازار نیز تا حد زیادی از بین می‌رود. این بند از بودجه مربوط به سقف معافیت مالیاتی است که با توجه به تک فوریتی بودن، این هفته می تواند مورد بررسی قرار گرفته و در صورت صلاحدید نمایندگان تصویب شود. از این رو، فردا و احتمالا پس فردا ابهامات این معافیت مالیاتی برطرف خواهد شد و روند معاملات بازار سرمایه تحت تاثیر تصویب یا عدم تصویب آن قرار خواهد گرفت.

امتیاز خود را ثبت کنید

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا