اخبار بورس

معاملات بورس یکشنبه 2 اردیبهشت 1403

معاملات امروز بازار سهام با افزایش تقاضا و با رنگ سبز آغاز شد. در ابتدای بازار در اکثر سهام در قیمت‌های بالا خریدار وجود داشت که این امر منجر به رشد بازار سهام شد، اما رفته رفته بازار فشار فروش را تجربه کرد که با توجه به وضعیت کنونی بورس و معاملات بسیار مثبت روز گذشته امری منطقی است.

امروز شاخص کل 1.19 درصد و شاخص کل هم‌وزن 1.13 درصد رشد را تجربه کردند. با توجه به اثر وزنی یکسان نمادها در شاخص هم‌وزن، عملا می‌توان دریافت که سهم‌های شاخص‌ساز و بزرگ بازار عملکرد بهتری را نسبت به کلیت بازار داشته‌اند.

شاخص کل یا هم‌وزن؟

سوال مهمی که این روزها ذهن فعالان بازار سهام را درگیر کرده این است که کدام نماگر بیشتر رشد را خواهد کرد؛ شاخص کل بورس یا شاخص کل هم‌وزن؟ عمده فعالان بورس علاقمند هستند که شاخص هم‌وزن رشد بیشتری داشته باشد، چرا که معمولا در نمادهای کوچک فرصت‌های خاص با بازدهی بهتر پیدا می‌کنند اما واقعیت در این برهه این است که روند بازار به گونه دیگری است و رشد نمادهای بزرگتر یا اصطلاحا شاخص‌ساز بیش از نمادهای کوچک بازار بوده است، به‌طوریکه بازدهی شاخص کل را بیشتر از شاخص هم‌وزن کرده است. علت این اتفاق همان نمادهای شاخص‌ساز و صادرات‌محوری است که در انتظار اصلاح نرخ نیما هستند.

با توجه به مقدار بالای فروش این شرکت‌ها در بورس کالا، امکان تحول این نمادها با افزایش نرخ نیما یا رقابت جذاب در بورس کالا بسیار بیشتر است. بنابراین به نظر می‌رسد این نمادها همچنان لیدر شاخص کل باشند.

امکان رشد سهام غیربنیادی در این برهه

باید دقت کرد که بازار سهام در این برهه امکان رشد بدون پشتوانه بنیادی را ندارد، به‌ویژه که در برهه‌ کنونی که نرخ بهره بانکی بالاتر از 28 درصد است، عملا نمی‌توان انتظار داشت که نمادهایی که سودآوری مناسبی ندارند، رشد خاصی داشته باشند، چرا که شرایط کلان اقتصادی این اتفاق را پشتیبانی نمی‌کند.
کلیت بازار سرمایه هم برای رشد نیاز به بهانه یا دلیل بزرگتری دارد. علاوه بر انتظارات رشد نرخ نیمایی، یکی دیگر از بهانه‌های تداوم رشد بازار سهام، انتشار گزارش‌های سالانه 1402 شرکت‌ها است. به نظر با توجه به پیش‌بینی‌ها از عملکرد خوب برخی از نمادها، می‌توان انتظار تداوم رشد بورس را داشت. از طرفی تعیین و تکلیف قانون مالیاتی جدید و رفع ابهامات آن می‌تواند در روند بازار سهام اثرگذار باشد.

بازار منتظر یک پیشران بزرگ

بازار سهام در این برهه نیاز دارد که پیشران های بنیادی خود را تقویت کند، در واقع بازار بدون پیشران جدید نمی‌تواند چند روز پشت سر هم صف خرید باشد.

این‌که بازار سهام به بهانه بزرگتر برای رشد احتیاج دارد به معنی انتظار برای ریزش بازار سهام نیست، صرفا به این معناست که بازار برای هر بار رشد سنگین به پیشران نیاز دارد که امروز این پیشران از جهت نرخ فروش محصولات است. بنابراین تداوم رشد بازار سهام، به افزایش نرخ دلار نیما یا رقابت‌های خوب در بورس کالا نیاز دارد. می‌توان گفت تا زمان اصلاح نرخ نیما روند بازار سهام همانند دو روز اخیر خواهد بود و انتظار رشد مداوم را نمی‌توان داشت.

بازار از منظر آمار

در جریان معاملات 2 اردیبهشت ماه، ارزش معاملات خرد رقم 4500 میلیارد تومان بود که 260 میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد. همچنین امروز 438 نماد مثبت و 258 نماد منفی دنبال شدند.

معاملات بورس 2 اردیبهشت 1403

سیگنال بورس کالا به ارز نیما

سیگنال مهمی که از بورس کالا و معاملاتش می‌توان گرفت این است که عملا بازار کالا خودش را با نرخ‌های بالاتر از دلار نیما منطبق کرده است. این نرخ‌ها به صورت میانگین 48 هزارتومان استخراج می‌شود که عدد نسبتا مناسبی است.

باید دقت کرد که بازار سهام برای ادامه روند مساعد و رو به رشد به اصلاح نرخ‌های فعلی نیما نیاز دارد. امروز دلار اسکناس در سامانه نیما با رشد 150 تومانی همراه شد که احتمال رشد این نرخ توسط سیاست‌گذاران را افزایش می‌دهد.

وضعیت کلان بازار سهام امروزه مناسب است اما نکته‌ حائز اهمیت این است که رشد بورس به اصلاح و رشد نرخ ارز نیما توسط سیاست‌گذار وابسته است.

در بازار ارز چه گذشت؟

با حل مشکلات جوی ایجاد شده در کشور امارات و باز شدن بندر جبل علی، سیگنال‌های بهتری می‌توان از بازارهای ارزی گرفت. در این شرایط درهم امارات با گپ 150 تومانی و دلار هرات با گپ منفی 400 تومانی کار خود را آغاز کردند که با توجه به تعطیلات آخر هفته بازارهای جهانی و بسته بودن انس طلا، آرامش در بازار طلا را به دنبال داشته است. همین امر باعث شده است که صندوق‌های طلا هم در محدوده صفر تابلو معامله شوند.

با وجود شرایط ثبات در طلا همچنان عرضه شمش طلا ادامه دارد, امروز نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با معامله ۱۷۵ قطعه شمش یک کیلوگرمی به پایان رسید. طی جلسه معاملاتی امروز و در دو عرضه عمده و خرد، مجموعا ۳۹۵ قطعه شمش طلای استاندارد از سوی صادرکنندگان عرضه شد.

4/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا