اخبار بورس

معاملات بورس شنبه 1 اردیبهشت 1403

با شروع معاملات امروز بازار سهام، خوش‌بینی‌ها نسبت به بازار رشد پیدا کرد. دلیل اصلی این خوش‌بینی‌ها کاهش فضای التهاب در منطقه بود. اتفاق مهمی که در منطقه افتاد این بود که طرفین از نتیجه راضی بودند، یعنی ایران از واکنش خود و اسراییل راضی بود و در عین حال اسراییل نیز از هر دو واکنش راضی بود و این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده پایان درگیری‌ها باشد. به تبع این اتفاق مثبت، بازار سهام مثبت بود و توانست رشد خود را آغاز کند.

شاخص کل در روز معاملاتی 1 اردیبهشت 3.52% و هم وزن 2.97% مثبت بودند که نشانگر عملکرد بهتر شاخص کل نسبت به هم وزن است. در این روزها سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار به دلیل معاملات خوب بورس کالا، امکان رشد نرخ سامانه نیما و همچنین بهبود وضعیت جهانی بسیار بهتر از سهم‌های هم‌وزن معامله می‌شوند و به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه مدت این روند ادامه‌دار باشد. ارزش معاملات4800میلیاردی در حالی کار خود را به پایان رساند که 770 میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد, در بازار امروز 603نماد مثبت و تنها 86 نماد منفی داشتیم.

رصد بازار 1 اردیبهشت 1403

تحلیل شاخص کل

نکته مهمی می‌توان به آن اشاره کرد مزیت شاخص کل بر شاخص هم وزن در مدت پیش رو است. در شاخص کل مزایایی وجود دارد که این مزایا در شاخص هم وزن فعلا وجود ندارد. سهم‌های شاخص‌ساز در این برهه فروش‌های خوبی در بورس کالا دارند.

از طرفی این سهم‌ها امید به رشد نرخ دلار نیما را دارند که می‌تواند در آینده بازار را به سمت بالا هدایت کند. از سوی دیگر خرید این نمادها به دلیل نقدشوندگی جذابی که دارند برای پول‌های بزرگ مناسب هستند. به همین دلیل صندوق‌های اهرمی هم صف‌های خرید خوبی تشکل دادند و تمامی این موارد در کنار یکدیگر باعث شد بازار رشد بسیار خوبی را تجربه کند.

امکان تغییر مصوبه سقف معافیت مالیاتی

ریسک اخیری که به بازار وارد شد مسئله اعمال سقف بر روی معافیت مالیاتی بود. می‌توانید جزئیات این خبر را در لینک گزارش بازار روز چهارشنبه 29 فروردین مطالعه کنید.

شنیده‌ها حاکی از این است که این بند از قانون بودجه حذف خواهد شد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد می‌توان گفت که بازار سهام می‌تواند رشد بسیار مناسبی را تجربه کند. البته این قانون تاثیر بیشتری بر روی صندوق‌ها دارد.

رشد اختیار خریدهای بازار

با رشد بازار سهام و صف خرید شدن صندوق‌های اهرمی، اختیار خریدها نیز به سمت بالا حرکت کردند. به‌طوری که ضهرم3006 به‌عنوان پر معامله‌ترین اختیار خرید بازار با رشد 40% همراه بود. این اختیار خرید حوالی 50 میلیارد تومان معامله شد که نشان از نقدشوندگی زیاد آن دارد.

از طرفی خود صندوق های اهرمی هم معاملات بسیار جذابی را تجربه کردند و کار خود را با صف خرید به پایان رساندند این اتفاق می تواند سیگنال مهمی برای آینده بازار سهام باشد.

شروع انتشار گزارش‌های مهم

با اتمام فروردین ارائه گزارش از شرکت‌ها آغاز شد و گزارش‌های ماهانه و فصلی شرکت‌ها منتشر شدند. در این راستا بازار سهام با بررسی گزارش‌های فروردین می‌تواند تقریب خوبی از نرخ فروش شرکت‌ها داشته باشد و با بررسی گزارش‌های 12 ماهه متوجه عملکرد شرکت‌ها در سال مالی 1402 باشد.

لذا در برهه مهمی برای بازار قرار داریم که در این برهه بازار سهام دو گزارش مهم برای بررسی دارد که می‌توانند چراغ راه آینده تک سهم‌های بازار باشند.

سایر اخبار اقتصادی

در ادامه به برخی دیگر از سایر اخبارهای اقتصادی مهم در تاریخ 1 اردیبشهت 1403 پرداخته شده است:

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

جلسه کارگروه تأیید اهلیت و صلاحیت سازمان خصوصی‌سازی برای بررسی صلاحیت خریداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس امروز در سازمان خصوصی‌سازی برگزار و صلاحیت فنی و مهندسی خریداران این دو باشگاه تأیید شد. ۶ بانک شهر، تجارت، ملت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین به‌عنوان خریداران باشگاه پرسپولیس و هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی‌های زیرنظر این هلدینگ به‌عنوان خریداران باشگاه استقلال مدارک خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کرده‌اند. قرار است مزایده سرخابی‌ها روز دوشنبه هفته جاری برگزار و سهام ۸۵ درصدی این دو باشگاه به خریداران واگذار شود.

هاوینگ

هاوینگ بیت‌کوین با موفقیت به پایان رسید و پاداش استخراج‌کنندگان بیت کوین به 3.125 کاهش یافت. در پی الگوریتم بیت‌کوین مبنی بر کاهش پاداش استخراج بیت‌کوین، امروز پاداش استخراج هربلاک به 3.125 کاهش پیدا کرد.

هاوینگ
5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا