اخبار بورس

معاملات بورس 8 اسفند ماه ۱۴۰۲؛ جزییات حراج سکه طلا

معاملات بازار سهام امروز هم با سرخ‌پوشی نماگرها پایان یافت. این امر در حالی است که در بازار ارز به عنوان بازار موازی با بورس، شاهد رشد قیمت دلار تا مرز 58 هزار تومان هستیم. این روزها عمده خبرها حول محور رد یا تایید موفقیت گواهی سپرده از سوی سیاست‌گذاران می‌چرخد.

علی ایحال در جریان معاملات امروز بازار سهام، شاهد افت ۰/2 درصدی شاخص کل بورس بودیم. با افت امروز این نماگر به عدد 2,045,709 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز 0/46 درصد عقب‌نشینی کرد. در فرابورس نیز اوضاع بهتر از بورس نبود. شاخص کل این بازار امروز 0/34 درصد به عقب بازگشت. شاخص کل هم‌وزن نیز حدود 0/52 درصد کاهش یافت.

گزارش بازار 8 اسفند ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) امروز حدود ۳/5 هزار میلیارد تومان بود. گروه ساخت خودرو و قطعات امروز هم با ارزش معاملات 181 میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. پس از آن گروه محصولات شیمیایی و سیمان، آهک و گچ بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در جریان معاملات امروز 398 نماد در محدوده منفی و 265 نماد مثبت دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 98 میلیارد تومان و صفوف فروش 211 میلیارد تومان بود. امروز نماد معاملاتی «کرومیت» سنگین‌ترین صف خرید و در مقابل «فبیراح» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

سهامداران حقوقی امروز هم مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 258 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد. بیشترین خرید این سهامداران از گروه سیمان، آهک و گچ بوده است.

افت ارزش دلاری بازار سهام

در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد به 58 هزار تومان نزدیک شده است، اما با افت‌های مداوم این روزها شاهد افت ارزش دلاری بازار سهام تا 152 میلیارد دلار هستیم. با افت امروز ارزش دلاری بورس به کمترین میزان در چهارسال اخیر رسیده است.

در نمودار ذیل ارزش ریالی و دلاری بازار سهام طی چند سال اخیر را مشاهده می‌کنید.

ارزش دلاری بورس به کف چهارساله رسید

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

خبرهای این روزها بیشتر حول محور گواهی سپرده می‌چرخد. روز گذشته خبری منتشر شد که رییس سازمان بورس طی نامه‌ای به رییس جمهور از اثرات منفی انتشار گواهی سپرده گفته است. امروز هم خبر عرضه سکه طلا بسیار مورد توجه قرار گرفت. شرح اخبار با اهمیت امروز را در ذیل مشاهده کنید:

خبر: جزییات عرضه سکه در مرکز مبادلات

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران امروز اعلام کرد که از روز یکشنبه 13 اسفند ماه از طریق سایت طلای مرکز مبادلات سکه‌های طلا عرضه خواهد شد. برای خرید این سکه‌ها، متقاضیان باید دو روز قبل از حراج ابتدا از طریق سایت که آدرس آن متعاقبا اعلام خواهد شد، ثبت‌نام و احراز هویت شوند. همچنین خریداران موظفند دو روز قبل از حراج براساس تعداد و قیمت پیشنهادی خود، مبلغ خرید سکه را به حسابی که اعلام می‌شود، پرداخت کنند. در حراج سکه، اولویت با افرادی است که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهند. برنده حراج نیز موظف است ظرف مدت 7 روز از یکی از شعب منتخب بانک ملی، سکه خود را دریافت کند. وجه پرداختی افراد ناموفق در خرید سکه، عودت داده می‌شود. سکه‌های عرضه شده ضرب سال 1386 خواهد بود. همچنین زمان عرضه سکه‌های بدون تاریخ بانک مرکزی نیز اعلام خواهد شد.

خبر: سهام تودلی خودروسازان حق رای ندارند؟

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌و‌گو با سنا اعلام کرد که براساس ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان، سهام متعلق به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نباید در اختیار شرکت‌های تحت کنترل باشد. ایران خودرو و سایپا موظف به واگذاری سهام تودلی هستند و از نظر سازمان بورس، شرکت‌های تودلی که مالکیت بخشی از سهام این دو خودروساز را دارند، از ابتدای سال آینده حق رای نخواهند داشت.

امروز هچنین سخنگوی اقتصادی درباره آخرین وضعیت خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز اعلام کرد که دولت در واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی تردیدی ندارد.

4/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا