اخبار بورس

چرا بورس مثبت شد؟ معاملات بورس 4 بهمن ماه ۱۴۰۲

افت روز گذشته بازار سهام که ناشی از گسترش ترس و بی‌اعتمادی به بورس بود، امروز به واسطه رشد قیمت دلار که تا نیمه کانال 55 هزار تومان پیش‌روی داشت و ممنوعیت بازارگردان‌ها در ورود سفارش و فروش سهام اندکی جبران شد. از طرفی روز گذشته با انتشار خبر تعیین نرخ خوراک پالایشگا‌ه‌ها برای 9 ماهه سال 1402 و کاهش نرخ‌ها در فصل پاییز بر بازگشت بورس از مدار منفی اثرگذار بود.

بر این اساس شاخص کل بورس با رشد ۰.16 درصدی به عدد ۲,۱23,468 واحد رسید. امروز رشد تقاضا برای صنایع کوچکتر به مراتب بیشتر از بزرگان بود. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰/53 درصد به جلو گام برداشت. در فرابورس نیز شاهد رشد نماگرها بودیم. بنابراین امروز 0/6 درصد به ارتفاع شاخص کل این بازار افزوده شد. شاخص کل هم‌وزن این بازار اما رشد به مراتب بیشتری نسبت به سایر نماگرها داشت. این شاخص با پایان معاملات آخرین روز هفته 1/16 درصد افزایش یافت.

عملکرد هفتگی نماگرها

شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران اولین هفته بهمن ماه را با افت 2/9 درصدی پایان داد. شاخص کل هم‌وزن اما این هفته افت به مراتب بیشتری را تجربه کرد و 4/5 درصد از ارتفاعش کاسته شد.

در فرابورس نیز شاخص کل در مقیاس هفتگی 3/9 درصد کاهش یافت. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز افت 4/9 درصدی را در مقیاس هفته در کارنامه خود ثبت کرد.

ارزش معاملات خرد به طور میانگین این هفته ۵/5 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفته قبل‌تر 1/9 درصد کاهش یافت.

گزارش بازار 4 بهمن۱۴۰۲

در جریان دادوستدهای خرد امروز سهامی به ارزش 4/5 هزار میلیارد تومان میان معامله‌گران معامله شد. ارزش دادوستدهای خرد امروز نسبت به روز گذشته کاهش محسوسی داشت.
امروز هم گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین ارزش دادوستد روزانه را داشتند. شاخص این گروه امروز رشد 1/34 درصدی داشت. پس از آن گروه انبوه‌سازی و محصولات شیمیایی در صدر بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار گرفتند.

در میان نمادها نماد فرابورسی «نخریس» و نماد بورسی «شبریز» بیشترین ارزش معاملات امروز را داشتند.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

ارزش صفوف خرید امروز 109 میلیارد تومان و صفوف فروش 244 میلیارد تومان بود. «کسعدی» با ارزش 14 میلیارد تومان بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «فکمند» سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

امروز نیز سهامداران حقوقی مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 123 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد. عمده خریدهای این سهامداران از گروه محصولات شیمیایی بود.

روند مثبت و منفی‌های بورس تهران

امروز 64 درصد از نمادها مثبت و 36 درصد از نماد منفی بودند. در نمودار ذیل نمادهای مثبت و منفی بازار سهام از ابتدای دی ماه 1402 آورده شده است. براساس نمودار هر زمان شکاف بین نمادهای مثبت و منفی بیشتر شود و شاهد واگرایی این دو نمودار باشیم، بسته به میزان تعداد مثبت و منفی‌ها، در دو کفه عرضه و تقاضا یک طرف وزن بیشتری خواهد داشت. هر زمان این دو نمودار به هم نزدیک شدند، بازار به سمت تعادل میان عرضه و تقاضا حرکت کرده است. البته لازم به توضیح است، موارد ذکر شده با در نظر گرفتن وزن یکسان برای نمادها است.
در نمودار ذیل مشاهده می‌شود که در 6 دی ماه بازار در متعادل‌ترین حالت در بازه انتخابی قرار دارد و 3 بهمن ماه که 86 درصد از نمادها منفی بودند، سنگینی عرضه بر تقاضا را شاهد بودیم.

روند نمادهای مثبت و منفی از ابتدای دی ماه

در بازار جهانی چه گذشت؟


بازار فلزات به واسطه اقدامات کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده، برای تقویت بازار سهام و رشد اقتصادی، تقویت شده است. از طرفی سرمایه‌گذران منتظر داده‌های اقتصادی آمریکا هستند و به دنبال سرنخ‌های بیشتری برای اینکه چه زمانی فدرال رزرو می‌تواند کاهش نرخ بهره را در سال جاری آغاز کند، هستند. هرگونه نشانه ای از انعطاف پذیری در رشد اقتصادی و تورم به فدرال رزرو انگیزه بیشتری می‌دهد تا نرخ بهره را برای مدت طولانی تری بالاتر نگه دارد.
بنابراین تا این لحظه از معاملات بازار جهانی (ساعت 14:30) قیمت مس با رشد 2 درصدی به 8571 دلار رسید. قیمت روی و آلومینیوم نیز به ترتیب با رشد 1/7 و 1/05 درصدی همراه شدند.
از طرفی تنش‌های خاورمیانه در مقابل تضعیف شاخص دلار همچنان نوسانات قیمت نفت را محدود کرده است. بنابراین نفت برنت با افت محدود 0/01 درصدی در قیمت 79/5 دلار و نفت وست تگزاس با رشد 0/11 درصدی در قیمت 74/4 دلار معامله می‌شود.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبرهای متعددی منتشر شد. از جمله این اخبار به موارد ذیل اشاره می‌شود:

کانون نهادها طی نامه‌ای رسمی به وزارت نفت خواستار لغو دستورالعمل تغییر روش محاسبه قیمت خوراک تحویلی و فرآورده‌های دریافتی از شرکت‌های پالایش نفت داخلی شد.

دومین حراج حضوری شمش طلای یک کیلویی از ساعت ۱۲ امروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد.

بورس کالا طی نامه‌ای به کارگزاران اعلام کرد که از امروز تا اطلاع ثانوی دامنه نوسان گواهی سکه به مثبت و منفی یک درصد محدود شد.

روز گذشته نرخ خوراک پالایشگاه‌ها برای 9 ماهه 1402 اعلام شد. جزییات بیشتر این خبر را در ذیل مشاهده خواهید کرد.

خبر: نرخ خوراک ۹ ماهه ۱۴۰۲ پتروشیمی‌ها اعلام شد

بر اساس جدیدترین ابلاغیه، نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی تا آذرماه 1402 تعیین شد. بنابراین نرخ‌ها به واسطه کاهش قیمت گاز نسبت به 6 ماهه نخست سال تعدیل شد.

5/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا