اخبار بورس

معاملات بورس 29 بهمن ماه 1402؛ اثر مثبت دو ابلاغیه سازمان بورس

توقف عرضه‌ اولیه‌ها و لغو موقت الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها؛ دو خبر مهمی بود که امروز از سوی مدیریت جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس ابلاغ شد. از طرفی افت‌های اخیر، قیمت کنونی سهام را از ارزش ذاتی خود دور کرده است و بسیاری از سهام شرکت‌ها در سطوح ارزندگی قرار گرفتند.

بنابراین در جریان معاملات امروز بازار سهام، شاهد رشد ۰/23 درصدی شاخص کل بورس بودیم. با رشد امروز این نماگر به عدد ۲,۰۶4,744  واحد بازگشت. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز ۰/19 درصد افزایش یافت.
در فرابورس نیز به مثابه نماگرهای بورسی، شاهد رشد نماگرها بودیم. نماگر اصلی این بازار امروز 0/31 درصد به جلو گام برداشت. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز ۰/59 درصد رشد کرد.

تداوم رکود در معاملات

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) امروز با کاهش محسوسی 3/6 هزار میلیارد تومان بود. گروه ساخت خودرو و قطعات امروز هم با ارزش معاملات 245 میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. بازگشایی نماد خودرو و رای شورای رقابت به نفع کروز عاملی برای افزایش توجه به نمادهای این گروه شده است.

در میان نمادها اما «سصفها» با ارزش 147 میلیارد تومان، «خودرو» با ارزش 99 میلیارد تومان و «فنر» با ارزش 50 میلیارد تومان در صدر ارزش معاملات روزانه قرار داشتند.

در نمودار ذیل روند ارزش معاملات خرد (فقط سهام و حق تقدم) از ابتدای بهمن ماه تاکنون را نشان ‌می‌دهد. ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) امروز 2/9 هزار میلیارد تومان بود.

ارزش معاملات سهام بورسی و فرابورسی از ابتدای بهمن تاکنون

گزارش بازار ۲9 بهمن ۱۴۰۲

در جریان معاملات امروز 441 نماد در محدوده مثبت و 215 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 422 میلیارد تومان و صفوف فروش 211 میلیارد تومان بود. «آردینه»، «بیوتیک» و «کرومیت» که به تازگی عرضه اولیه شده‌اند، سنگین‌ترین صف خرید و در مقابل «کمینا» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

سهامداران حقوقی امروز هم مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 202 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد. بیشترین خرید این سهامداران از گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است. در مقابل حقیقی‌ها به خرید سهام از گروه انبوه‌سازی گرایش بیشتری داشتند.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبرهای بسیاری منتشر شد. از یک طرف نرخ دلار علیرغم سیاست‌های کنترل نرخ ارز بانک مرکزی، امروز تا مرز 57 هزار تومان پیشروی داشت. از یک سو با دستور مدیریت جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، دو ابلاغیه بسیار مهم منتشر شد. در ادامه اهم اخبار امروز مختصرا تشریح شده‌اند:

خبر: لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی

قادر معصومی خانقاه، مدیر جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که جهت حمایت از بازار سرمایه، عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی لغو خواهند شد.

خبر: لغو موقت الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها

در ابلاغیه‌ای دیگر، مدیریت جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار امروز طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها که پیش‌تر الزامی بود، براساس شرایط کنونی بازار سهام تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود.

خبر: سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی صفر شد

به دستور معاول اول رئیس‌جمهور ابلاغیه‌ای منتشر شد که در آن اعلام شده که تعرفه واردات خودروهای بنزینی – هیبریدی و دیزلی – هیبریدی با حجم موتور پیستونی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر از ۱۱ درصد به صفر رسیده است. کاهش سود بازرگانی خودروهای وارداتی هیبریدی با هدف تامین نیاز داخل از طریق سیاست‌گذاری‌های تعرفه‌ای برای گسترش استفاده از خودروهای با حجم پایین و همچنین سروسامان دادن قیمت‌های انواع خودرو و قطعات و حمایت از تولیدات خودرو داخل صورت گرفت.

امتیاز خود را ثبت کنید

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا