اخبار بورس

معاملات بورس 28 بهمن ماه ۱۴۰۲ ؛ سایه سنگین رکود بر بورس

بورس این روزها حول محور انتشار گواهی سپرده از سوی بانک‌ها و ریسک‌های سیاسی، مملو از ترس و ناطمینانی است. رکود همچنان بر سر بازار سهام سایه افکنده است. علیرغم ارزندگی بسیاری از نمادها در قیمت‌های کنونی اما همچنان سهامداران محتاطانه عمل می‌کنند.

در جریان معاملات بورسی اولین روز معاملاتی هفته، شاهد افت ۰/89 درصدی شاخص کل بورس بودیم. با افت امروز این نماگر به عدد 2,060,022  واحد تنزل یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز ۰/86 درصد به عقب بازگشت.
در فرابورس نیز به مثابه نماگرهای بورسی، شاهد افت نماگرها بودیم. نماگر اصلی این بازار امروز 1/01 درصد عقب‌نشینی داشت. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز ۰/84 درصد کاهش یافت.

گزارش بازار 28 بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز ۴ هزار میلیارد تومان بود. گروه ساخت خودرو و قطعات امروز با ارزش معاملات 239 میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت.

در جریان معاملات امروز 125 نماد در محدوده مثبت و 536 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 416 میلیارد تومان و صفوف فروش 231 میلیارد تومان بود. «آردینه»، «بیوتیک» و «کرومیت» که به تازگی عرضه اولیه شده‌اند، سنگین‌ترین صف خرید و در مقابل «فنرژی» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

سهامداران حقوقی امروز هم مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 322 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد. بیشترین خرید این سهامداران از گروه انبوه‌سازی و خودرو و ساخت قطعات بوده است. در مقابل حقیقی‌ها به خرید سهام از گروه زراعت گرایش داشتند.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

یکی از مهم‌ترین عوامل افت این روزهای بازار سهام، انتشار گواهی سپرده با نرخ 30 درصدی است. عواقب انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصد بانکی برکسی پوشیده نیست و این روزها انتقادات بسیاری بر انتشار این اوراق وارد شده است. امروز برخی منابع خبری اعلام کردند که گویا رییس جمهور در ارتباط با تداوم اعطای نرخ سود ۳۰ درصد به مسئولین تذکر داده است. هفته گذشته رییس بانک مرکزی اعلام کرده بود که در صورت ضرورت انتشار گواهی سپرده خاص تداوم خواهد یافت.

از طرفی نرخ دلار علیرغم سیاست‌های کنترل نرخ ارز بانک مرکزی، به 56 هزار تومان افزایش یافت. قیمت‌های فردایی نرخ دلار از انتظارات مثبت معامله‌گران نسبت به افزایش قیمت دلار حکایت دارد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی نیز با کاهش محدودی همراه بود. در ادامه سایر اخبار مهم امروز مختصرا تشریح شده‌اند:

خبر: پول مسدودی خودروهای وارداتی آزاد شد؟

خبرگزاری تسنیم امروز اعلام کرد که مدیر سامانه یکپارچه خودرو گفته است که متقاضیان خرید خودروهای وارداتی با مراجعه به بانک می‌توانند نسبت به آزادسازی پول‌های مسدود شده (500 میلیون تومان) خود اقدام کنند. او در ادامه اعلام کرد که این هفته طرح فروش تعدادی از خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اجرایی خواهد شد که جزئیات آن در صورت نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خبر: شورای رقابت به نفع کروز رای داد

هیات تجدید نظر شورای رقابت به دنبال تجدید نظرخواهی کروز نسبت به تصمیم قبلی، ممنوعیت حضور کروز و شرکت‌های وابسته در هیات مدیره ایران خودرو را مردود خواند. بنابراین شکایت ایران خودرو رد شد. این امر گام مهمی بر خصوص‌سازی شرکت زیان‌سازی همچون «خودرو» و تحول مهمی در صنعت خودرو خواهد بود.

4.5/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا