اخبار بورس

گواهی سپرده خاص منتشر خواهد شد؟ ؛ معاملات بورس 24 بهمن ماه ۱۴۰۲

امروز بیش از 70 درصد از نمادها در محدوده منفی معاملات را پایان دادند. تحرکات مثبت در بزرگان اما مانع از افت بیشتر نماگرها به ویژه شاخص کل بورس شد و این نماگر به افت محدود ۰/08 درصدی بسنده کرد. با افت امروز شاخص کل بورس بر روی عدد 2,090,300 ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰/3 درصد عقب‌نشینی کرد.
در فرابورس نیز به مثابه نماگرهای بورسی، شاهد افت نماگرها بودیم. نماگر اصلی این بازار امروز ۰/56 درصد به عقب بازگشت. شاخص هم‌وزن فرابورس نیز کاهش ۰/29 درصدی را تجربه کرد.

گزارش بازار ۲4 بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد با اندکی کاهش نسبت به روز قبل 3/9 هزار میلیارد تومان بود. فضای رکودی همچنان بر سر بازار سهام سایه افکنده است. گروه خودرو و ساخت قطعات امروز با ارزش معاملات 200 میلیارد تومانی در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت.

در جریان معاملات امروز 190 نماد در محدوده مثبت و 470 نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 280 میلیارد تومان و صفوف فروش 148 میلیارد تومان بود. «بیوتیک» که به تازگی عرضه اولیه شده است، با ارزش صف 204 میلیارد تومانی بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «کمینا» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

سهامداران حقوقی برای هفتمین روز معاملاتی متوالی مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه 230 میلیارد تومان از سبد سهامی سهامداران خرد به پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی منتقل شد.

بیشترین خرید حقوقی‌ها از نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات بود. در مقابل حقیقی‌ها به خرید نمادهای گروه انبوه‌سازی گرایش بیشتری داشتند.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبرهای متعدی در بازار سهام منتشر شد. یکی از خبرها رشد نرخ فروش حواله دلار در مرکز مبادلات ارزی تا 39709 تومان بود. این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد همچنان در محدوده 55300 تومان در نوسان است. سیاست تثبیت نرخ ارز همچنان از سوی سیاست‌گذاران برقرار است. کاهش شکاف میان نرخ دلار مرکز مبادلات ارزی و دلار در بازار آزاد امروز بسیار مورد توجه قرار گرفت.در ادامه مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اخبار بورس امروز را مشاهده خواهید کرد:

خبر: هاب اروپا از فرمول نرخ خوراک حذف خواهد شد؟

بورس 24 اعلام کرد که مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته که در مقطی از زمان جنگ اوکراین نوسانات قیمتی را برای گاز اروپا به همراه داشته که بر اساس مطالبات بخش خصوصی مبنی بر آنکه هاب اروپا از فرمول خوراک پتروشیمی‌ها حذف شود، مذاکراتی در حال انجام است. لازم به توضیح است که قیمت گاز اروپا در حال حاضر به کمترین قیمت‌ها از 28 جولای 2023 (6 ماه گذشته) رسیده است.

خبر: اطلاعیه جدید بانک مرکزی در خصوص انتشار گواهی سپرده

روز گذشته خبرگزاری ایرنا خبری منتشر کرد مبنی بر آنکه وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی برای ماه‌های آینده اعلام کرده که انتشار این گواهی سیاست موقت بانک مرکزی بوده و قرار نیست این سیاست ادامه‌دار باشد.

امروز اما بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که انتشار گواهی سپرده خاص یک سیاست موقت نبوده و به عنوان سیاست‌گذار پولی در مواقع ضروری، از این ابزار پولی استفاده خواهد کرد.

این بانک در ادامه اعلام کرد که در راستای تامین مالی پروژه‌ها با بازدهی بالا، مجوز صدور گواهی سپرده به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به بانک‌‌ها داده شده که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

امتیاز خود را ثبت کنید

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا