اخبار بورس

پیشتازی سهام کوچکتر – معاملات بورس 8 بهمن ماه ۱۴۰۲

امروز سهام کوچکتر بازار بیش از بزرگان مورد توجه خریداران قرار داشت. این امر منجر به رشد بیشتر شاخص کل هم‌وزن شد. بنابراین شاخص کل که امروز به رشد ۰/۰۶ درصد بسنده کرد به عدد 2,128,032 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما رشد یک درصدی را تجربه کرد.
در فرابورس نیز شاهد رشد نماگرها بودیم. نماگر اصلی این بازار معاملات امروز را با رشد ۰/۶۵ درصدی پایان داد. شاخص هم‌وزن فرابورس حدود ۱/۲ درصد به جلو گام برداشت.

گزارش بازار ۸ بهمن ۱۴۰۲

ارزش معاملات خرد امروز با رشد اندک ۵/4 هزار میلیارد تومان بود. گروه انبوه‌سازی امروز هم در صدر صنایع با بیشترین ارزش دادوستد قرار داشت. پس از آن گروه خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشتند.

در میان نمادهای بورسی «شستا» با ارزش معاملات 99 میلیارد تومان و در میان نمادهای فرابورسی «نخریس» با ارزش 98 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورس و فرابورس داشتند.

در جریان معاملات امروز ۴۵۷ نماد در محدوده مثبت و ۲۳۰ نماد منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید ۲18 و صفوف فروش ۱۶۱ میلیارد تومان بود. «ثشاهد» با ارزش صف ۲۴ میلیارد تومان بیشترین ارزش صف خرید و در مقابل «خفولا» امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

حقیقی‌ها خریدار شدند

سهامداران حقیقی امروز پس از 11 روز مالکیت‌ها را از آن خود کردند. بر این اساس در جریان دادوستدهای روزانه ۲۸ میلیارد تومان از پرتفوی بورسی سهامداران حقوقی به سبد سهامی سهامداران حقیقی منتقل شد.آخرین باری که سهامداران خرد خالص خرید مثبت داشتند، 20 دی ماه 1402 بود.

سهامداران حقوقی امروز به خرید سهام از گروه فلزات اساسی گرایش داشتند. در مقابل حقیقی‌ها بیشتر سهام انبوه‌سازی را خریدند. خالص خرید این دسته از سهامداران از گروه انبوه‌سازی ۸۴ میلیارد تومان بود. امروز حقیقی‌ها ۲۵۷ میلیارد تومان از صندوق‌های درآمد ثابت خارج کردند.

نمودار ذیل روند خالص خرید حقیقی‌ها از 17 دی ماه تا 7 بهمن ماه را نشان می‌دهد، در این بازه تنها یک روز به علاوه امروز مالکیت‌ها از آن سهامداران حقیقی بود.

خالص خرید حقیقی‌ها

حاشیه سود ناخالص پاییز کدام صنعت بیشتر بود؟

در میان صنایع گروه قند و شکر با بیشترین رشد فروش نسبت به فصل تابستان و دوره مشابه سال قبل همراه بود. فروش این صنعت با رقم ۶/۳ هزار میلیارد تومان در فصل پاییز، ۸۹ درصد نسبت به فصل تابستان افزایش داشته است. همچنین نسبت به پاییز سال ۱۴۰۱ نیز رشد ۹۶ درصدی داشته است. از طرفی بهای تمام شده این صنعت نیز نسبت به فصل قبل و دوره مشابه سال قبل، به ترتیب رشد ۹۳ و ۸۷ درصدی داشته است.
از جهت شناسایی سود ناخالص اما، یوتیلیتی‌ها با رشد ۱۵۷ درصدی نسبت به فصل تابستان، بیشترین رشد فصلی را رقم زدند، هرچند نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۱، افت ۷۸ درصدی داشتند. سود خالص این صنعت اما نسبت به فصل تابستان و پاییز ۱۴۰۱، با افت عجیب به ترتیب ۵۲۳ و ۶۴ درصدی همراه شدند. بیشترین حاشیه سود ناخالص پاییز 1402 را گروه سیمان دارد.

5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا