اخبار بورس

اثر پالایشی‌ها بر بازار سهام – معاملات بورس 18 دی ماه 1402

بورس امروز به واسطه گرایش سهامداران به خرید سهام پالایشی با سبزپوشی نماگرها آغاز شد اما این روند تا پایان معاملات تداوم نیافت. بنابراین با پایان معاملات امروز شاخص کل بورس با افت 0/04 درصدی به عدد 2,153,956 واحد تنزل یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز 0/06 درصد عقب‌نشینی کرد. در فرابورس اما شاخص کل افزایش محدود 0/02 درصد را تجربه کرد و سبزپوش ماند. شاخص کل هم‌وزن فرابورس به مثابه نماگرهای بورسی سرخ‌پوش شد و 0/07 درصد عقب‌تر نشست.  

گزارش بازار 18 دی ۱۴۰۲

در جریان دادوستدهای خرد امروز سهامی به ارزش 4/8 هزار میلیارد تومان میان سهامداران معامله شد. ارزش معاملات خرد 36 درصد زیر میانگین از ابتدای سال (7.7 هزار میلیار تومان) است که ثبات نسبی و نوسان محدود در اعداد کنونی نشان از حکمرانی فضای رکودی در معاملات این روزهای بورس دارد. گروه خودرو و قطعات امروز هم با ارزش 306 میلیارد تومان در صدر ارزش معاملات روزانه قرار گرفت. ابهامات در خصوص آینده قیمتی محصولات گروه خودرو و تایید و تکذیب‌ها از سوی سیاست‌گذاران، منجر به فشار عرضه برای نمادهای این گروه شده است.

در مقابل جو منفی نمادهای گروه خودرو و قطعات، گروه انبوه‌سازی امروز هم با افزایش تقاضا همراه بود. شاخص این صنعت امروز 1/45 درصد افزایش یافت. نماد معاملاتی «ثنوسا» امروز با ارزش معاملات 82 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورسی داشت.

نمادهای گروه پالایشی نیز به واسطه انتظارات مثبت از ارائه گزارش‌های فصلی امروز بسیار مورد توجه بودند. به طوری که 4 نماد «شبندر»، «شپدیس»، «شپنا» و «شتران» در مجموع 2/2 هزار واحد (حدود 0/1 درصد) اثر مثبت بر شاخص کل داشتند. وزن بالای نمادهای پالایشی جو عمومی بازار سهام را در شروع معاملات امروز مثبت کرد. شاخص این صنعت رشد 1/04 درصدی را تجربه کرد. همچنین 122 میلیارد تومان ارزش معاملات گروه فرآورده‌های نفتی بود.

امروز 444 نماد معاملاتی با افت قیمت همراه شدند. در مقابل 249 نماد در محدوده مثبت دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 288 میلیارد تومان و صفوف فروش 149 میلیارد تومان بود. نماد معاملاتی «ثفارس» با ارزش صف 106میلیارد تومانی سنگین‌ترین صف خرید و «فنرژی» با ارزش صف 51 میلیارد تومان بیشترین ارزش صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

حقوقی‌ها امروز هم خریدار بودند

در جریان دادوستدهای امروز سهامی به ارزش 52 میلیارد تومان از سبد سهامی حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. بنابراین برای هفتمین روز متوالی سهامداران عمده مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. بیشترین خالص خرید سهامداران خرد از گروه انبوه‌سازی بود. در مقابل حقوقی‌ها بیشتر سهام خودرویی خریدند. در میان نمادها، «شصفها» با خالص خرید 2.1 میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها همراه شد.

نمودار ذیل روند خالص ورود پول حقیقی را از ابتدای سال نشان می‌دهد، از ابتدای دی ماه تاکنون تنها یک بار آن هم در تاریخ 9 دی ماه حقیقی‌ها خالص خرید مثبت داشتند.

خالص ورود پول حقیقی

در بازار جهانی چه گذشت؟

با شروع اولین روز معاملاتی هفته برای بازارهای جهانی، وضعیت کامودیتی‌ها چندان مساعد نبود، به طوری‌که تا این لحظه از معاملات (ساعت 16:30 دقیقه) نفت برنت با افت 2.5 درصدی در قیمت 76.8 دلار و نفت وست تگزاس آمریکا با افت 2.7 درصدی در قیمت 71.8 دلار معامله می‌شود. گرچه همچنان نگرانی‌ها از بالا گرفتن تنش در خاورمیانه از قیمت نفت حمایت می‌کند، اما کاهش تولید اوپک و کاهش قیمت‌های رسمی فروش عربستان امروز منجر به افت قیمت طلای سیاه شد.

روند قیمت نفت برنت طی یک سال

از طرفی امروز بهای فلزات نیز به دنبال تقویت شاخص دلار کاهشی شد. کاهش انتظارات از نزولی شدن نرخ بهره در مدت زمان کوتاه‌تر امروز شاخص دلار را تقویت کرد. بنابراین تا این لحظه انس طلا با کاهش 1/1 درصد به قیمت 2027 دلار رسید. فلز روی نیز با افت 1/29 درصدی همراه شد. بهای آلومینیوم نیز کاهش 0/84 درصدی داشت.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز در راستای خبرهای پیشین، اصلاح استاندارد 15 حسابداری در خصوص سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت به طور رسمی از سوی سازمان حسابرسی ابلاغ شد.

خبر: سازمان حسابرسی اصلاح استاندارد ۱۵ را تایید کرد

سازمان حسابرسی، طی نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که پیرو پیشنهاد رییس سازمان بورس مبنی بر اصلاح استاندارد حسابداری شماره ۱۵ با عنوان «حسابداری سرمایه‌گذاری‌ها»، موضوع در کمیته‌های تخصصی و جلسه هیات عامل مطرح و مورد تایید قرار گرفت. او این اصلاحات را به شرح ذیل ابلاغ کرد:

  • عبارت «با این تفاوت که دوره تناوب تجدید ارزیابی یک سال خواهد بود» از انتهای جزء (ب) بند (۳۴) حذف شد.
  • عبارت «با این تفاوت که در مورد تناوب تجدید ارزیابی مفاد بند ۳۴ ملاک عمل قرار می‌گیرد» از انتهای بند (۳۵) حدف شد.
  • بند (۳۶) با این مضمون که چنان‌چه مديريت واحد تجاری، سرمايه‌گذاری‌های بلندمدت را به مبلغ تجديد ارزيابی منعكس كند، اين ارزيابی بايد همه ساله انجام شود، حدف شد.

بنابراین این اقدام نیز در راستای تسهیل فرآیند تجدید ارزیابی‌ها که از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، انجام شد.

اصلاحیه استاندارد ۱۵ حسابداری
5/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا