اخبار بورس

گزارش بازار بورس امروز – 4 دی‌ماه 1402

دادوستدهای امروز بازار سهام با سرخ‌پوشی نماگرها پایان یافت. گرچه در شروع معاملات کوچکترهای بازار با رشد تقاضا همراه بودند و این امر شاخص کل هم‌وزن بورس را سبزپوش کرده بود، اما از میانه معاملات، کوچکترها نیز متاثر از جو منفی کلیات بازار به محدوده‌های منفی کشانده شدند و رشد عرضه را در پیش داشتند. بنابراین شاخص کل بورس برای چهارمین روز متوالی سرخ‌پوش شد. این نماگر با افت 0.26% به عدد 2,194,500 واحد تنزل یافت. شاخص کل هموزن نیز که تا مثبت 0.15% رشد را تجربه کرده بود، افت 0.08% را تجربه کرد. در فرابورس نیز نماگرها امروز پایان سرخی داشتند. شاخص کل فرابورس امروز با افت 0.09% عقب‌تر نشست. در ادامه مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بازار سهام آورده شده است.

امروز در بازار سهام چه گذشت؟

امروز 63 درصد از نمادها در محدوده منفی معامله شدند. حقیقی‌ها باز هم نقش پررنگی در خرید و فروش‌ها داشتند. ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) با اندکی افزایش نسبت به روز قبل 5602 میلیارد تومان بود. بانک ملت امروز هم با ارزش دادوستد 173 میلیارد تومانی در صدر نمادهای بورسی با بیشترین ارزش معاملات قرار داشت. خبر تجدید ارزیابی بانک ملت در سال آینده و اثر مثبت فروش بلوک 7 درصدی آن توسط گروه مالی ملت از جمله دلایل رشد توجه به این نماد بود. در نمادهای فرابورسی نیز بانک دی با ارزش معاملات 103 میلیارد تومانی در صدر قرار داشت. از جهت حجم معاملات هم این بانک با معامله 946 میلیون سهم در صدر بیشترین‌ها قرار داشت. در میان نمادهای بانکی، بانک تجارت نیز امروز طی اطلاعیه‌ای خبر از تجدید ارزیابی دارایی‌های خود داد. بنابراین بخشی از توجهات امروز به نمادهای بانکی بود.

خبر: افزایش قیمت لاستیک متوقف شد

امروز رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در نامه‌ای به شرکت‌های تولیدکننده لاستیک اعلام کرد که فروش تایرهای خود با قیمت‌های جدید را متوقف کنند. پیش‌تر قرار بر این بود که نرخ تایر از ابتدای دی‌ماه آزاد شود. بر این اساس جمال میرزایی به شرکت‌ها گفت: به دلیل عدم ابلاغ رسمی و نامه امروز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، فروش با قیمت‌های جدید متوقف شود تا پس از مذاکره و هماهنگی همانند گذشته در فضایی تعاملی با مسئولین نسبت به افزایش نرخ در چارچوب ضوابط کشور اقدام شود.

افت قیمت مسکن در آذرماه

بنابر گزارش بانک مرکزی، بر اساس آمار واحدهای مسکونی معامله شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قيمت يک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذر‌ماه 1402 به 74.09 میلیون تومان رسيد که نسبت به ماه قبل 2.2 درصد کاهش داشت.

این بانک اعلام کرد: این رشد منفی در آذرماه در تداوم روند نزولی اين مولفه از تيرماه سال جاری بوده است که این امر حاکی از برقراری آرامش نسبی در بازار معاملات مسکن شهر تهران به دنبال برقراری ثبات در بازار ارز و ساير دارايی‌ها طی ماه‌های اخیر و نیز به‌واسطه برنامه‌های در دست انجام دولت درخصوص ساخت و عرضه مسکن در سطح کشور است. همچنین در آذرماه حجم معاملات مسکن در شهر تهران نسبت به ماه قبل معادل 1.2 درصد کاهش داشت و از مجموع 22 منطقه شهر تهران، 14 منطقه رشد قیمتی ماهانه منفی را تجربه کردند. اين وضعيت می‌تواند نشانگر بروز افت‌های شديدتر قيمت مسکن در ماه‌های آتی باشد.

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

هفته گذشته داده‌های تورمی و اشتغال آمریکا منتشر شد. بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به پایین‌ترین سطح از جولای رسید. اتمام سیاست‌های انقباضی آمریکا و افزایش انتظارات کاهش نرخ بهره در سال آینده، باعث ایجاد تقاضا در بازار کامودیتی‌ها شد. بنابراین قیمت آلومینیوم پس از انفجار انبار سوخت یکی از تولیدکنندگان بزرگ مواد خام گینه به بالاترین حد خود در بیش از یازده هفته گذشته رسید. از طرفی کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان چینی فلز روی را تقویت کرده است. این فلز در بازار فلزات لندن در قیمت 2,606 دلار معامله می‌شود.

همچنین طی هفته گذشته شاهد رشد محصولات پالایشی بودیم. این امر به دنبال رشد قیمت نفت در هفته گذشته رقم خورد. میعانات گازی پارس جنوبی با رشد هفتگی 5.1% بیشترین رشد را در میان سایر محصولات پالایشی داشت. بنزین بدن سرب اکتان 95 فوب خلیج فارس با رشد 3.4% و اکتان 92 فوب خلیج فارس با رشد 3.5% همراه بود.

3.7/5 - (3 رای)

سایر مقاله‌ها

۲ دیدگاه

  1. انتشار جدیدترین رویدادهای بازار سرمایه در قالب مقاله باعث میشه در کوتاهترین زمان مهمترین اخبار رو بررسی کرد و این بسیار مفید خواهد بود. تشکر از مجموعه انیگما

    1. سلام، خوشحالیم اخبار براتون مفید بوده. شما می‌توانید از این پس اخبار مهم بازار سرمایه را در گزارش‌های روز بازار مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا