اخبار بورس

افزایش سرمایه برکت در سال 1402

اقدامات مربوط به افزایش سرمایه در جهت گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت و به منظور افزودن منابع مالی جدید انجام می‌شود. شرکت‌ها و سازمان‌ها برای بهینه‌سازی ساختار مالی و سرمایه خود تصمیم به افزایش سرمایه می‌گیرند. افزایش سرمایه به نحوی می‌تواند باعث ایجاد تعادل میان بدهی و سهامداری ‌شود. مهم‌ترین تفاوت در راه‌های افزایش سرمایه، مربوط به منابع مالی است که از طریق آن افزایش سرمایه انجام می‌شود. افزایش سرمایه باید تحت نظارت سازمان‌های مربوطه انجام شود و بر اساس پایبندی به مقررات بازار سرمایه صورت گیرد. در ادامه این مقاله به بررسی افزایش سرمایه برکت در سال 1402 و همچنین جزئیات افزایش سرمایه این شرکت در سال‌های گذشته پرداخته شده است.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

افزایش سرمایه برای دسترسی به منابع مالی و اجرای تغییرات مهم در ساختار شرکت‌ها و بهینه‌سازی عملکرد آن‌ها، از راه‌های متنوعی انجام می‌شود. انتخاب روش تامین مالی افزایش سرمایه یک شرکت، به شرایط مالی و اقتصادی آن شرکت یا سازمان وابسته است. تصمیم‌گیری درباره زمان افزایش سرمایه برکت و انتخاب روش تامین مالی برای این افزایش سرمایه، در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده انجام می‌شود.

پیش از تصویب افزایش سرمایه، شرکت‌ها آگهی برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تمام اطلاعات و مستندات مربوط با این اقدامات را در سامانه کدال منتشر می‌کنند. این اطلاعیه منتشرشده با نام «آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده» پس از صدور مجوز سازمان بورس، منتشر می‌شود. در این اطلاعیه از تمامی سهامداران این شرکت برای حضور و مشارکت دعوت می‌شود. سهامداران، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی به تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده در جلسه برگزار شده‌ی مربوط با افزایش سرمایه به اطلاعیه «تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده» در سامانه کدال مراجعه کنند. تمامی این اطلاعات مهم در سامانه کدال بورس نیز قابل مشاهده هستند.

معرفی شرکت گروه دارویی برکت

شرکت گروه دارویی برکت (سهامی عام) در تاریخ ۱۲ خرداد ماه ۱۳۸۹ به صورت شرکت سهامی خاص تشکیل شد. طبق صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۹۵٫۰۸٫۲۲ و در راستای بورسی‌شدن شرکت نام آن به گروه دارویی برکت و نوع آن از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت و در تاریخ ۱۳۹۵٫۰۹٫۱۸ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید. سرمایه شرکت گروه دارویی برکت در بدو تاسیس مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال شامل تعداد ۲۰۰,۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال بود که طی چند مرحله، افزایش یافته است که در این مطلب به طور ویژه به آن پرداخته شده است.

می‌توانید از طریق لینک تحلیل برکت به جزئیات پرتفوی بورسی و غیربورسی و ارزش‌گذاری آن دسترسی داشته باشید.

افزایش سرمایه شرکت در سال‌های گذشته

سرمایه شرکت گروه دارویی برکت هنگام تاسیس آن مبلغ 200 میلیون ریال شامل تعداد 200,000 سهم به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال بود که طی چند مرحله افزایش یافت و در نهایت به مبلغ ۷,۳۴۰,۰۰۰ میلیون ریال رسید. جدول زیر مراحل افزایش سرمایه برکت در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد. طبق این جدول افزایش سرمایه شرکت همواره از محل مطالبات و آورده نقدی تامین شده است.

تاریخ افزایش سرمایهدرصد افزایش سرمایهسرمایه جدید (میلیون ریال)محل افزایش سرمایه
١٣٩٠٫٠٧٫١٨۸۵370،000مطالبات و آورده نقدی
١٣٩١٫٠٢٫٢٧۴۱۵۲۰,۰۰۰مطالبات و آورده نقدی
۱۳۹۲٫۰۹٫۲۴۶۵۴۳.۴۰۰.۰۰۰مطالبات و آورده نقدی
۱۳۹۸٫۰۱٫۲۶۷۱۵,۸۰۰,۰۰۰مطالبات و آورده نقدی
۱۴۰۰٫۰۷٫۲۵۲۷۷,۳۴۰,۰۰۰مطالبات و آورده نقدی

آخرین افزایش سرمایه برکت

آخرین افزایش سرمایه برکت در سازمان بورس اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفت و مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نشد و با عنایت به مجوز افزایش سرمایه مورخ 1400/06/01 بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1400/07/25 افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 5,800,000 میلیون ریال به‌مبلغ 7,340,000 میلیون ریال در تاریخ 1401/02/10 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. تامین مالی در این افزایش سرمایه مبلغ 1,540,000 میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی بود.

سپس شرکت در همین سال، به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ 7,340,000,000,000 ریال به مبلغ 17,340,000,000,000 ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور جبران مخارج و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری البرز (سهامی عام )، شرکت بیوسان فارمد (سهامی خاص) و شرکت شفا فارمد (سهامی خاص)، به جهت حفظ درصد مالکیت اقدام کرد. که نهایتا این افزایش سرمایه صورت نگرفت و سرمایه شرکت در همان مبلغ  7,340,000,000,000 ثابت ماند.

مطلب پیشنهادی: تحلیل بنیادی سهام

افزایش سرمایه برکت 1402

تقاضای انتشار سهام جدید و افزایش سرمایه برکت 1402 در تاریخ 1402/03/28 در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384)، در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نشد و افزایش سرمایه با مشخصات زیر و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع بود.

سرمایه فعلی شرکت در آن زمان:7,340,000,000,000 ریال
تعداد سهام قابل انتشار:10,000,000,000 سهم
ارزش اسمی هر سهم:1,000 ریال
مبلغ افزایش سرمایه:10,000,000,000,000 ریال
منبع تامین افزایش سرمایه:10,000,000,000,000 ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی
موضوع افزایش سرمایه:جبران مخارج انجام‌شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر

انجام افزایش سرمایه برکت، حداكثر تا ۶۰ روز از تاريخ اين مجوز امكان‌پذير بود. عدم انجام افزایش سرمایه در مهلت مقرر، موجب ابطال اين مجوز می‌شد و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جديد از اين سازمان بود. با توجه به اتمام مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه صادرشده، با عنایت به مجوز افزایش سرمایه مورخ 1402/03/28 و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه این شرکت به مدت 28 روز و تا تاریخ 1402/06/22 تمدید شد. هرچند با توجه به اینکه در آخرین اطلاعات مربوط به برکت این سرمایه با عنوان ثبت‌نشده همراه است، می‌توان گفت که هنوز قطعی نشده و در جریان است.

امتیاز خود را ثبت کنید

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا