اخبار بورس

افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی نوری

فرآیند افزایش سرمایه با هدف گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت و به‌منظور افزودن منابع مالی جدید و در بسیاری از موارد، برای بهینه‌سازی ساختار مالی و سرمایه انجام می‌شود. افزایش سرمایه باتوجه به سیاست‌های یک شرکت یا سازمان و به موازات با بررسی‌های لازم می‌تواند باعث ایجاد تعادل میان بدهی و سهامداری ‌نیز شود. افزایش سرمایه از طریق روش‌های مختلفی مانند صرف سهام با سلب حق تقدم، آورده نقدی و مطالبات حال‌شده، تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت و سود انباشته انجام می‌شود. مهم‌ترین تفاوت در روش‌های یادشده، وابسته به منابع مالی است که از طریق آن فرآیند افزایش سرمایه در دست اجرا قرار می‌گیرد. در ادامه این گزارش به بررسی تاریخچه افزایش سرمایه نوری پرداخته شده است.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

افزایش سرمایه با هدف ایجاد تغییرات اساسی در ساختار مالی شرکت و اجرای پروژه‌های مهم، دستیابی به منابع مالی و… انجام می‌شود. تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه و دسترسی به منابع مالی جدید در جلسات مجمع عمومی فوق‌العاده اعلام می‌شود.

پیش از اجرای افزایش سرمایه، شرکت‌ها موظف‌اند مستندات مرتبط با این فرآیند و آگهی برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و… را در سامانه codal.ir به سهامداران اطلاع‌رسانی کنند. پس از دریافت مجوز از سازمان بورس، این اطلاعیه با عنوان «آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده» منتشر می‌شود. در این اطلاعیه، تمامی سهامداران به حضور در مجمع دعوت می‌شوند تا درباره افزایش سرمایه و سایر جزییات مربوط به آن تصمیم‌گیری کنند. برای مشاهده تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه، سهامداران می‌توانند به بخش اطلاعیه «تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده» مراجعه کنند. در ادامه پیش از بررسی افزایش سرمایه نوری، به معرفی کوتاهی از این شرکت پرداخته می‌شود.

معرفی شرکت پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری به‌عنوان یکی از بزرگ‌‌ترین شرکت‌های تولید کننده آروماتیک در سال ۱۳۷۷ به مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان یک شرکت دولتی تاسیس و در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری تجاری رسید. در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بخش عمده سهام پتروشیمی نوری به‌همراه چندین شرکت پتروشیمی دیگر به شرکت صنایع هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان یک شرکت غیردولتی واگذار شد. شرکت پتروشیمی نوری با ظرفیت اسمی ۴,۴۵۸ هزار تن در سال در رده اول صنعت تولید مواد آروماتیک قرار دارد. این شرکت سهم ۲۱ درصدی از فروش کل مجموعه شرکت پتروشیمی خلیج فارس را در اختیار دارد. علاوه بر صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از مهم‌ترین سهامداران این شرکت می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین اشاره کرد.

در تصویر زیر مشخصات این شرکت آمده است. همچنین می‌توان از طریق لینک تحلیل بنیادی نوری به تحلیل این شرکت و جایگاه آن در صنعت دسترسی داشت.

مشخصات شرکت پتروشیمی نوری

افزایش سرمایه نوری

آخرین افزایش سرمایه نوری، بر اساس مجوز افزایش سرمایه مورخ 1399/08/19 و تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1399/09/09 از مبلغ 3,000,000 میلیون ریال به‌مبلغ 9,000,000 میلیون ریال (از محل سود انباشته مبلغ 600,0000 میلیون ریال) در تاریخ 1399/09/17 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

تعداد سهام قابل انتشار 6,000,000,000 سهم پس از افزایش سرمایه و  ارزش اسمی هر سهم  1,000  ریال و مبلغ افزایش سرمایه 6,000,000,000,000 ریال بود. موضوع افزایش سرمایه نوری در این سال، اصلاح ساختار مالی بود.

طبق تحلیل و بررسی مستندات و اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال شرکت پتروشیمی نوری و هیئت‌مدیره آن، درخواست جدیدی در سال 1402 مبنی بر افزایش سرمایه ارائه نکرده‌اند. سرمایه‌گذاران جهت اطلاع از وضعیت افزایش سرمایه پتروشیمی نوری می‌توانند به صورت هفتگی یا ماهانه سامانه کدال را بررسی کنند.

1.5/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا