اخبار بورس

سهام «تپسی» در اختیار «گلرنگ»

یکی از مهم‌ترین اخباری که روز یکشنبه 15 بهمن 1402 مطرح بود، معامله بلوک 27/74 درصدی و 13/63 درصدی شرکت تپسی با دو نماد به ترتیب «تپسی4» و «تپسی2» از طریق بازار دوم فرابورس بود.

«تپسی4» در قیمت پایانی 7620 ریال و «تپسی2» در قیمت 9137 ریال معامله شد. حجم و ارزش معاملات «تپسی4» 683 میلیون سهم با ارزش 521 میلیارد تومان و «تپسی2» با حجم و ارزش 335 میلیون سهم با ارزش 307 میلیارد تومان بود. در حال حاضر قیمت سهام «تپسی» 7730 ریال است. ارزش بازار این سهم 9/1 هزار میلیارد تومان است. نکته‌ای که در معاملات بلوک امروز بی‌سابقه بود و مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت خروج بنیان‌گذاران این شرکت با فروش بلوکی سهام بود که گروه گلرنگ به عنوان خریدار جایگزین آن شد.

امروز (16 بهمن 1402) نیز بخش دیگری از سهام تپسی در معاملات بلوکی عرضه شد. براین اساس میلاد منشی‌پور، مدیرعامل پيشگامان فن‌آوری و دانش آراميس تی توییتی اعلام کرد که در مجموع 70 درصد از سهام تپسی در فرابورس معامله و توسط هلدینگ گلرنگ خریداری شد.

معاملات بلوکی چیست؟

معاملات بلوکی به معاملاتی گفته می‌شود که در آن خرید و فروش سهام و حق تقدم سهام 50 برابر بیشتر از محدودیت معامله در بازار عادی باشد. این معاملات براساس قوانینی صورت می‌گیرد که سازمان بورس تعیین می‌کند. زمان انجام این معاملات همانند معاملات عادی بازار سهام یعنی از ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر است. در معاملات بلوکی نماد شرکت‌ها با اندکی تغییر لحاظ می‌شود و عمدتا اسم نماد در کنار عدد 2 یا 4 قرار خواهد گرفت.

ارزش معاملات این معاملات در ارزش معاملات کل بازار بورس و فرابورس لحاظ می‌شود ولی نوسانات آن تاثیری در شاخص‌های بورس یا فرابورس ندارد. در واقع در بازاری خارج از بورس و فرابورس معامله می‌شود. دامنه نوسان این معاملات همانند دامنه نوسان سهامی است که معاملات بلوکی برای آن انجام می‌شود و مبنای قیمت‌گذاری آن قیمت سهام آن شرکت است.

نحوه انجام معاملات بلوکی

برای انجام این معاملات، سفارش خرید یا فروش از سوی خریداران یا فروشندگان که عمدتا سهامداران حقوقی هستند به کارگزار مربوطه ارسال می‌شود. در این سفارش حجم و قیمت براساس حجم و قیمت اعلام شده تعیین می‌شود. سفارش خرید از سوی کارگزار خریدار به کارگزار فروشنده ارسال می‌شود. در این حالت دو روش تسویه وجود دارد که «صرفاً نقدی» يا «با امكان تسويه خارج از پاياپای» است. نحوه پرداخت نیز باید از سوی کارگزار خریدار انتخاب شود. در صورتی که کارگزار فروشنده شرایط تسویه و حجم و قیمت خریدار را تایید کند، سفارش ثبت و جهت تایید به شرکت بورس یا فرابورس ارسال و در صورتی که مغایرتی وجود نداشته باشد، تایید می‌شود. بنابراین معامله در سامانه معاملات بلوکی ثبت خواهد شد.

سیگنال معاملات بلوکی به قیمت سهم

از آن‌جا که قیمت بلوک ارائه شده براساس قیمت سهم مورد نظر تعیین می‌شود و عمدتا بیشتر ازقیمت سهام عادی آن است، بسیاری معتقدند که ممکن است معاملات بلوکی سیگنال رشد قیمت سهام را دهد. اما علت افزایش قیمت هر بلوک عمده از سهام یک شرکت چیست؟

بسته به میزان سهامی که سهامداران عمده دارند، امکان حق رای برای انتخاب یک یا بیشتر از اعضای هیات مدیره یک شرکت را دارند. بیشتر شرکت‌ها حداکثر هیات مدیره دارند. در واقع در صورتی که سهامدارن بیش از 50 درصد از سهام یک شرکتی را در اختیار داشته باشد یک کرسی مدیریتی دارد.

برخی از شرکت‌ها برای آنکه بتوانند یک کرسی هیئت مدیره را دریافت و در تصمیم‌گیری‌های شرکتی اثرگذار باشند، حاضرند قیمت بیشتری را بابت قیمت هر بلوک از سهام یک شرکت را بپردازند. بنابراین با معاملات بلوکی و عمده امکان جابه‌جایی سهامدارانی که کرسی مدیریتی دارند وجود دارد. بنابراین تغییرات مدیریتی می‌تواند با تغییرات در سیاست‌گذاری‌های یک سهام همراه شود و روند قیمت سهام را متاثر کند.

5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا