اخبار بورس

صدرنشینی انبوه‌سازی‌ها در بورس – معاملات بورس 19 دی 1402

در جریان معاملات امروز بازار سهام شاهد واگرایی شاخص کل بورس با سایر نماگرها بودیم. این امر به واسطه رشد نمادهای بزرگ پالایشی و فلزی رقم خورد. بنابراین با پایان معاملات روزانه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد 0/11 درصدی به عدد 2,156,372 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما برخلاف شاخص کل بورس، 0/13 درصد عقب‌نشینی کرد. در فرابورس نیز نماگرها امروز سرخ‌پوش ماندند. نماگر اصلی این بازار 0/16 درصد از ارتفاعش کاسته شد. 

گزارش بازار 19 دی ۱۴۰۲

امروز ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته افزایشی بود و به عدد 5/2 هزار میلیارد تومان رسید. حدود 8/5 درصد از ارزش معاملات خرد به گروه انبوه‌سازی اختصاص داشت. این گروه امروز با ارزش معاملات 439 میلیارد تومانی در صدر ارزش معاملات روزانه قرار داشت. بسیاری از نمادهای گروه انبوه‌سازی از ابتدای سال تاکنون بازدهی‌های جذابی را ثبت کرده‌اند. شاخص این صنعت در مدت ذکر شده حدود 75 درصد بازدهی داشته است. نماد «ثفارس» با ارزش 181 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان نمادهای بورسی داشت. پس از انبوه‌سازی گروه خودرو و محصولات شیمیایی ارزش معاملات بالایی داشتند.

در میان نمادهای فرابورسی نماد«نخریس» با ارزش 168 میلیارد تومان در صدر ارزش معاملات فرابورسی قرار گرفت. این نماد از زمان عرضه اولیه در تاریخ 11 دی ماه تاکنون بازدهی 34 درصدی داشته است.

امروز 290 نماد با افزایش قیمت همراه بودند. این در حالی بود که 394 نماد افت قیمت داشتند. ارزش صفوف خرید 144.3 میلیارد تومان و صفوف فروش 154.3 میلیارد تومان است. «نخریس» امروز هم با ارزش صف 45.2 میلیارد تومانی بیشترین ارزش صف خرید را داشت. در مقابل کساپا امروز سنگین‌ترین صف فروش را داشت.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

در جریان دادوستدهای امروز سهامی به ارزش 164.7 میلیارد تومان از سبد سهامی حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. بنابراین برای هشتمین روز متوالی مالکیت‌های سهام به حقوقی‌ها رسید.

روند شاخص کل سهام از ابتدای سال

نمودار ذیل روند شاخص انیگما که شاخصی از کل سهام (بورس، فرابورس و بازار پایه) است را از ابتدای سال تاکنون نشان داده است. این شاخص در حال حاضر بر روی عدد 130834 واحد است. بازدهی این شاخص از ابتدای سال تا 19 دی ماه حدود 10 درصد بوده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید بیشترین میزان رشد این شاخص در 16 اردیبهشت سال جاری (156742 واحد) بوده و بیشترین افت آن نیز در تاریخ 6 آبان ماه سال جاری ثبت شده است.

روند شاخص انیگما طی یکسال اخیر

در بازار جهانی چه گذشت؟

بازار جهانی امروز تصویر سبزی داشت. نفت برنت تا این لحظه (16:30 دقیقه) با رشد 2/2 درصدی در قیمت 77/8 دلار معامله می‌شود. نفت وست تگزاس آمریکا نیز رشد 2/4 درصدی داشته و در حال حاضر 72/5 دلار است. نگرانی ها در مورد جنگ غزه و احتمال کاهش عرضه نفت از سوی خاورمیانه از قیمت نفت حمایت می‌کند.

روند قیمت نفت وست تگزاس از یک سال گذشته

امروز در بازار ارزهای دیجیتال هم شاهد رشد قیمت‌ها در بسیاری از ارزها بودیم. بیت کوین در این لحظه از معاملات با رشد 3/15 درصدی همراه است. افزایش خوش‌بینی‌ها و امید سرمایه‌گذاران برای تایید ETF های اسپات منجر به رشد قیمت بیت کوین شد. اتریوم اما رشد به مراتب کمتری نسبت به بیت کوین داشت و به رشد 0/46 درصدی بسنده کرده است.

فلزات اساسی اما رشد به مراتب محدودی داشتند. این در حالی است که مس و سنگ آهن با کاهش قیمت همراه هستند. کاتد مس در حال حاضر با افت 0/5 درصدی 8399 دلار است.

رشد 0/17 درصدی شاخص دلار به دنبال کاهش انتظارات از روند نزولی نرخ بهره، از جمله عوامل فشار بر فلزات بوده است. افت داده‌های اقتصادی در چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده، معامله‌گران را نگران کرده است.

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبرهای با اهمیتی منتشر شد. از جمله آن فروش 4 ملک سازمان خصوصی‌سازی در شهرستان بابل از طریق بورس کالا بود که بسیاری معتقدند با این کار فروش املاک دولتی با شفافیت بیشتری انجام خواهد گرفت. همچنین اوراق تسه امروز در قیمت 149 هزار تومان صف خرید شد. در این میان دو خبر مهم محدودیت جدید بورس کالا در خصوص خرید اسلب و انتشار دستورالعمل جدید بازار خودرو بسیار مورد توجه قرار گرفت.

خبر: خرید اسلب در بورس کالا محدود شد

براساس ابلاغیه بورس کالا، تنها تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان ورق فولادی مجاز به خرید اسلب از تالار معاملاتی بورس کالا خواهند بود. این ابلاغیه از امروز (19 دی ماه) اجرایی شده است که ممنوعیت خرید از سوی شرکت‌های بازرگانی را نشان می‌دهد.

دستورالعمل جدید برای قیمت‌گذاری خودرو

شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب جلسه ۵۴۳ را به وزارت صمت ابلاغ کرد. در این دستورالعمل آمده که مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌شود. وزارت صمت نیز قیمت‌ها را به خودروسازان اعلام خواهد کرد. خودروسازان موظف هستند تا در ابتدای هر سال برنامه تولید را با تفکیک کردن ماه‌ها به وزارت صمت و شورای رقابت اعلام کنند. با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی برای هر خودرو، براساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم‌رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به عنوان پایه رقابتی توسط وزارت صمت استخراج و اعلام می‌شود. جزییات بیشتر را از طریق لینک زیر مشاهده کنید:

5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا