اخبار بورس

گزارش بورس امروز – 13 دی ماه 1402

با پایان آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بورس با افت 0/16 درصدی به عدد 2,155,234 واحد تنزل یافت. بنابراین این نماگر چهارمین روز منفی را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش تقاضا برای سهام کوچکتر به ویژه در دقایق آخر معاملات 0/11 درصد به جلو گام برداشت. در فرابورس نیز واگرایی دو شاخص کل و هم‌وزن را شاهد بودیم. شاخص کل این بازار امروز 0/1 درصد به عقب بازگشت. نمادهای کوچکتر فرابورسی با تقاضای بیشتری نسبت به نمادهای بورسی همراه بودند، این امر شاخص کل هم‌و‌زن فرابورس را با رشد 0/4 درصدی همراه کرد.

بی‌واکنشی بورس به اخبار مساعد

علیرغم گزارش‌های خوب از عملکرد آذرماه بسیاری از شرکت‌ها که نشان از بهبود وضعیت بنیادی آن‌ها دارد، اخبار مساعد تجدید ارزیابی‌ها، خبرهای مثبت حول محور تغییر در نحوه قیمت‌گذاری خودرو، رکود در بازارهای موازی همچون مسکن و سایر اخبار مثبت، بازار سهام چندان واکنش مساعدی ندارد. از طرفی تنش‌های سیاسی اخیر به نظر سهامداران را دست به عصاتر کرده است. بازارهای جهانی نیز امروز چندان وضعیت مساعدی نداشتند و شاهد افت قیمت‌ها به ویژه فلزات بودیم. با اجرایی شدن تجدید ارزیابی‌های شرکت‌های بزرگ و هموارسازی مسیر این فرآیند که این روزها بسیار مورد تاکید سازمان بورس است، گام‌های جدید و مثبت این سازمان جهت افزایش شفافیت‌ها و فرارسیدن زمان انتشار عملکرد 9 ماهه شرکت‌ها، شاید واکنش‌های مثبتی از این بازار را در هفته‌های آتی مشاهده کنیم.

عملکرد هفتگی بازار سهام

شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران هفته دوم دی ماه را با افت هفتگی 1/02 درصدی به پایان رساند. این نماگر از ابتدای سال تاکنون اما رشد 9/9 درصدی داشته است.

شاخص کل هم‌وزن اما این هفته 0/19 درصد به ارتفاعش افزوده شد. در فرابورس نیز شاخص کل 0/66 درصد عقب‌تر بازگشت. شاخص هم‌وزن فرابورس اما در مقیاس هفته نیز رشد به مراتب بیشتری نسبت به شاخص کل هم‌وزن بورس داشت، این نماگر این هفته 1/14 درصد جلوتر نشست.

ارزش معاملات خرد به طور میانگین این هفته 5 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفته قبل‌تر 7 درصد کاهش داشت.

در نمودار ذیل روند شاخص بورس طی هفته جاری و اثر مهم‌ترین خبرها را بر این شاخص مشاهده می‌کنید.

اثر اخبار بر روند شاخص بورس (هفته منتهی به 15 دی)
اثر اخبار بر روند شاخص بورس (هفته منتهی به 15 دی)

گزارش بازار 13 دی ۱۴۰۲

در جریان داودستدهای امروز بازار سهام ارزش معاملات خرد با کاهش محسوسی به 4.8 هزار میلیارد تومان تنزل یافت. ارزش معاملات خرد سهام بورسی 2.4 هزار میلیارد تومان و سهام فرابورسی 1.6 هزار میلیارد تومان بود. خودرویی‌ها و نمادهای ساخت قطعات امروز هم با ارزش معامله 406 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشت. صنعت انبوه‌سازی نیز امروز هم جزو صنایع بسیار مورد توجه بود. ارزش دادوستدهای این صنعت 202 میلیارد تومان ثبت شده است.

سه نماد بورسی «شگستر»، «خودرو» و «خگستر» و «کمرجان»، «ثپردیس» و «وسدید» فرابورسی در صدر بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار داشتند.

امروز 285 نماد با افزایش قیمت همراه بودند. در مقابل 392 نماد در محدوده‌های منفی دنبال شدند. ارزش صفوف خرید 286 میلیارد تومان و صفوف فروش 199 میلیارد تومان بود. «نخریس» که به تازگی عرضه اولیه شده، با ارزش صف 86 میلیارد تومان سنگین‌ترین صف خرید و فنرژی سنگین‌ترین صف فروش امروز را داشت. امروز هم تغییر مالکیت‌ها به سمت حقوقی‌ها بود.

جزییات معاملات روزانه را در انیگما مشاهده کنید

نسبت P/E تحلیلی بازار در حال حاضر بر روی عدد 6.19 است. این در حالی است که نسبت P/E ttm بازار سهام 7.46 است. در نمودار ذیل روند نسبت P/E تحلیلی و P/E ttm بازار سهام از ابتدای سال تاکنون را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید P/E تحلیلی بازار از اواسط آذرماه تاکنون روند نسبتا نزولی داشته است. P/E ttm اما روند نسبتا کم نوسانی داشته است.

روند نسبت P/E تحلیلی و P/E ttm بازار سهام از ابتدای سال تاکنون
روند نسبت P/E تحلیلی و P/E ttm بازار سهام از ابتدای سال تاکنون

مهم‌ترین اخبار اثرگذار بر بورس امروز

امروز خبرهای نسبتا مهمی در فضای مجازی منتشر شد. در ادامه شرح اخبار مهم امروز را مشاهده خواهید کرد:

خبر: تغییر در نحوه قیمت‌گذاری خودرو

امروز خبری منتشر شد که شورای رقابت دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو مبنی بر تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را اصلاح کرد. تغییر این اصلاحات بدین‌صورت است که محاسبه و ابلاغ نرخ براساس بهای تمام شده به عهده سازمان حمایت است و چنانچه در نحوه اجرا ایراداتی باشد، شورای رقابت دخالت خواهد کرد. همچنین وزارت صمت می‌تواند با تایید شورای رقابت و تعیین کف عرضه قیمت‌گذاری دستوری برخی خودروها را کنار گذارد که هدف این بند کاهش دامنه قیمت‌گذاری خواهد بود.

خبر: فشار بر کاهش حباب صندوق‌های اهرمی؟

امروز شایعاتی مبنی بر اعطای مهلت به صندوق‌های اهرمی برای حذف حباب در فضای مجازی منتشر شد. اما موضوع چه بود؟

گویا حدود 25 روز پیش، اصلاحاتی در اساسنامه صندوق اهرم ایجاد شد که براساس آن باید مبنای صدور یا ابطال این صندوق‌ها آخرین قیمت بازار باشد و صندوق‌ها تنها در شرایطی می‌توانند واحد‌ ممتاز صادر کنند که نماد دارای حباب مثبت باشد. بنابراین بسیاری معتقدند این خبر الزامی برای تخلیه حباب نبوده است. بنابراین باید در این خصوص منتظر اخبار موثق‌تری بود.

خبر: گام جدید سازمان بورس برای افزایش شفافیت‌ها

براساس اعلام سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار، امروز برای اولین بار با صدور رای قطعی تخلف شرکت «های‌وب»، اسامی مدیران متخلف به صورت رسمی انتشار یافت.

اسامی مدیران متخلف انتشار یافت
اسامی مدیران متخلف انتشار یافت

در بازار جهانی چه گذشت؟

در جریان معاملات امروز بازار جهانی، قیمت نفت که با کاهش نرخ در ساعات گذشته همراه بود، افزایش یافت. در این لحظه از معاملات بازار جهانی (ساعت 17:00) قیمت نفت برنت با رشد 0/92 درصدی حدود 77 دلار است. نفت وست تگزاس نیز با افزایش 0/84 درصدی 71 دلار معامله می‌شود. فلزات اما با کاهش قیمت همراه هستند. در این بین قیمت طلای جهانی با کاهش 1/2 درصدی 2047 دلار برای هر انس همراه است. علت کاهش قیمت فلزات تقویت شاخص دلار است. شاخص این ارز تا این لحظه با افزایش 0/3 درصدی همراه شده است.

همچنین آخرین قیمت نفت سنگین ایران حدود 74 دلار بر هر بشکه است. نمودار ذیل روند قیمت نفت سنگین ایران را از ابتدای سال 1402 تا روز گذشته نشان می‌دهد.

روند قیمت نفت سنگین ایران را از ابتدای سال 1402 تاکنون
روند قیمت نفت سنگین ایران را از ابتدای سال 1402 تاکنون
3.3/5 - (3 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا